SoMe-kanalene kort forklart

Visste du at 8 av 10 bruker sosiale medier hver eneste dag, og at 9 av 10 hver eneste uke?

Før du skal utarbeide din egen sosiale medier-strategi, eller du skal begynne med betalt annonsering på sosiale medier – så bør du tenke gjennom hva du vil oppnå med din tilstedeværelse på de ulike kanalene. Hva er målet ditt med sosiale medier? Hvem vil du nå ut til? Hva slags innhold skal du poste?

I denne prosessen blir det også viktig å finne ut av hvilke kanaler du skal bruke – og da kan det være fint å vite litt om hvordan kanalene er ulike, og hvilke kanaler som er viktigst for deg.

Facebook som informasjonskanal

Facebook er den mest bruke sosiale plattformen, og topper tronen over flest antall brukere, sammenlignet med de andre sosiale kanalene. Det betyr med andre ord at det er stort dekningspotensial for bedrifter som ønsker å nå ut til potensielle kunder.

Facebook er en kanal som enkeltpersoner i hovedsak benytter for å dele øyeblikk og historier med familie og venner – og er dermed ikke den kanalen med mest fokus på bedrifter og forretningsformål. Dette er viktig å ha i bakhodet når du som bedrift deler innhold fra Facebooksiden, slik at du tilpasser innhold og budskap til forbrukeres behovstilstand. Det betyr ikke at du ikke skal benytte Facebook som kommunikasjonsplattform, for det er nemlig den kanalen innenfor B2C-feltet som har flest aktive brukere i Norge. Husk bare på å kanaltilpasse innholdet du poster.

Kort om bruk

  • Målgruppe: mest brukt av folk i alderen 30+

  • Antall brukere: totalt 3 561 587 profiler i Norge

  • Daglig bruk: 69 % bruker kanalen hver dag


Hvorfor Facebook?

  • Gode muligehter for målrettet betalt annonsering

  • Mange bruker bedriftssider som informasjonskilde

  • God plattform for kommunikasjon med din gjeng

Instagram som inspirasjonskanal

Instagram, sammen med Facebook, er en del av Meta-universet og fungerer best sammen. Selv om dette er kanaler som på flere måter henger sammen, er Instagram en mer visuell plattform med fokus på inspirasjon og verdi. Flere og flere bruker på Instagram, og også bedrifter tar seg tid til å skape et eget univers med gjennomtenkt feed, regelmessig posting av innhold, og formater som Reels og story. På grunn av dette opplever brukere på Instagram i større grad å bli påvirket av andre brukere (også bedrifter), enn tidligere. Med sine daglige brukere er Instagram en viktig kanal både for B2C- og B2B-bedrifter, som på en autentisk måte kan levere visuelle historier og inspirere kundene sine.

Kort om bruk

  • Målgruppe: flest aktive brukere i alderen 18-39 år (flere kvinner enn menn)

  • Antall brukere: totalt 2 841 847 profiler i Norge

  • Daglig bruk: 49 % bruker kanalen hver dag


Hvorfor Instagram?

  • Visuelt og inspirerende Word of Mouth

  • Innhold som Reels engasjerer mye på Instagram

  • Story er perfekt for å skape dialog

Snapchat som kanal for personlig informasjon

Snapchat er primært et kommunikasjonsverktøy hvor man deler “engangsbilder” til venner og familie og er i større grad en personlig plattform sammenlignet med de andre sosiale kanalene. Denne plattformen var først ute med “stories”, men har blitt kopiert av sine konkurrerende sosiale medier- kanaler. Likevel er denne appen en av de hyppigst brukte sosiale mediene i Norge blant de mellom 18-29 år, og blir brukt flere ganger daglig. Dersom markedsføring mot unge er et sentralt fokus i din strategi, er Snapchat spesielt relevant som annonseringsplattform.

Kort om bruk

  • Målgruppe: ungdommer og unge voksne, men økende trend for folk over 50

  • Antall brukere: totalt 2 899 196 profiler i Norge, med flest aktive kvinner

  • Daglig bruk: 52 % bruker kanalen hver dag


Hvorfor Snapchat?

  • Den hyppigst brukte kanalen hos folk mellom 18 og 29 år

  • En god kanal for kreativ og leken historiefortelling

  • Rimelig betalt annonsering med god rekkevidde

Tiktok som underholdningskanal

Tiktok er et sosialt medium med større fokus på underholdningsaspektet enn de andre sosiale kanalene. Selv om Instagram har tatt i bruk reels i større grad enn før, er det Tiktok som er regjerende når det kommer til deling av korte videosnutter av forskjellige slag. Likevel er denne appen sterkt ungdomsorientert med over 1,4 millioner månedlige bruker i alle aldersgrupper. Siden dette er en kanal med flest unge brukere er det en relativt ukjent kanal for de over 35 +. Flere og flere bedrifter begynner å etablere seg på tiktok, og flere betalte innlegg er å se i FYP.

Kort om bruk

  • Målgruppe: 18-29 år, flest aktive menn

  • Brukere: totalt 1,2 millioner voksne brukere

  • Daglig bruk: 18 % bruker kanalen hver dag.

LinkedIn som faglig kanal

LinkedIn skiller seg fra de andre sosiale kanalene presentert her fordi den primært fokuserer på næringsliv og merkevarebygging. Til tross for å være et av de lengst etablerte sosiale nettverkene har den minst aktive brukere. Denne sosiale plattformen er en nyttig ressurs for bedrifter, forretningsfolk, men også den siste tiden for personlig merkevarebygging, og har blitt et av de mest populære springbrettene når det gjelder jobb og næringsliv i verden. Den siste tiden har LinkedIn forbedret nettverk- og innholdsdeling som har ført til et økt nivå av engasjement. Dersom forretningsfolk, bedrifter eller generelt profesjonelle individer i ulike bransjer er nøkkelen til din suksess, eller om du opererer i B2B-feltet, er LinkedIn en viktig kanal å være aktiv i.

Kort om bruk

  • Målgruppe: forretningsfolk i aldersgruppen 30-59 år, flest aktive menn

  • Brukere: totalt 1 149 854 profiler

  • Daglig bruk: 6 % bruker kanalen hver dag

Oppsummert

For å oppsummere er alle sosiale medier forskjellig, og det er ganske essensielt å forstå egenskapene og ulikhetene mellom den. Det er blant annet ulik demografisk bakgrunn blant brukerne i de forskjellige kanalene, ulike tidspunkter innlegg er mer effektive enn ande, og ulike typer innlegg som fungerer bedre enn andre. Det er også viktig å påpeke at disse trendene endrer seg hele tiden, som gjør det viktig å holde seg oppdatert, slik at man forstår forskjellene og kan differensiere strategien deretter.

(Alle tallene som er beskrevet i denne artikkelen er hentet fra ipsos' some-tracker q1' 2022).

Forrige
Forrige

Tordentale om konkurranser på sosiale medier

Neste
Neste

Start høsten med denne sosiale medier sjekklisten