Tordentale om konkurranser på sosiale medier

Høysesong for konkurranser på sosiale medier er rett rundt hjørnet. Vi snakker kampanjedager som Black Friday, Cyber Monday, og ikke minst julerelaterte giveaways og konkurranser. Konkurranser kan være en effektiv måte å markedsføre egne produkter og tjenester på, og har stort potensiale for å gi deg boost i en eller annen form – enten det er flere leads eller salg, økt omsetning, eller større engasjement.

MEN (ja, det kommer et “men”) det desidert viktigste du må huske på når det gjelder konkurranser på sosiale medier, er å følge retningslinjene til den kanalen (og landet) du arrangerer konkurransen i. Det florerer nemlig av konkurranser på sosiale medier som bryter med reglene, og utfordringen blir dermed at det blir vanskelig å vite hva som er lov og hva som ikke er lov – fordi “det er jo sånn alle gjør det”.

Nå skal vi derfor gå skikkelig ned i purra, og si hei til både markedsføringsloven, e-handelsloven, og “svartelisten” (også kalt “forskrift om urimelig handelspraksis”). Målet er at du en gang for alle skal bli skikkelig rutta på hvordan du arrangerer en konkurranse på sosiale medier som er helt etter boka. Er du klar?

 

1.0 Konkurranseregler på sosiale medier

Det finnes naturligvis et hav av retningslinjer, lover, forskrifter og veiledninger om konkurranser på sosiale medier. Denne artikkelen hadde aldri tatt slutt om vi hadde snakket om alt, men her er noen konkurranseregler du huske på før du arrangerer en konkurranse:


Merking av konkurranser

Noe av det viktigste å tenke på når du arrangerer konkurranser på sosiale medier, er merking av konkurransen. Man er nemlig nødt til å merke alt som kan fremme salg hvis det gir virksomheten en form for belønning. Det samme gjelder også for samarbeid mellom virksomhet og influensere, dersom influensere markedsfører eller avholder konkurranser på vegne av virksomheten. Her er det viktig å være oppmerksomhet på reglene rundt skjult reklame, jf. mfl. § 3, sml. §§ 6 og 8, med krav om at all markedsføring skal utformes slik at den tydelig fremstår som reklame. Med andre ord skal det alltid være tydelig hvem som står bak konkurransen – enten det er influensere som publiserer på vegne av en virksomhet, eller det er virksomheten selv.

PS: det er du som annonsør som har hovedansvaret for at lover og regler etterfølges, også i tilfeller der noen andre arrangerer en konkurranse på vegne av deg og din virksomhet.


Konkurransevilkår

Vilkårene for både deltakelsen og konkurransen skal, på samme måte som merkingen, være tydelig og lett tilgjengelig. Mfl. § 18 og e-hl. § 9 sier at næringsdrivende som arrangerer konkurranser skal sørge for at vilkårene for å benytte seg av tilbudet er klare og lett tilgjengelig for forbrukeren. Denne informasjonen bør dessuten også gis til forbrukere før de deltar i konkurransen. Vilkårene bør inneholde følgende punkter:

  • Hvordan man deltar i konkurransen

  • Når og hvordan vinneren kåres

  • Eventuelle begrensninger, som alder eller geografi

  • Eventuell kjøpeplikt

  • Andre betingelser som henting eller levering


Dos & don’ts på Facebook

Du kan be folk…

  • Like siden din

  • Like et innlegg på siden din

  • Kommentere et innlegg på siden din

  • Sende en DM til siden din

  • Poste en emoji eller dele et bilde i kommentarfeltet

Du kan ikke kreve at folk…

  • Tagger seg selv eller andre venner i en post

  • Deler innlegget eller siden din

  • Laster opp et bilde på egen profil

  • Skal bytte profilbilde

  • Gjøre noe annet som endrer brukerens tidslinje


Dos & don’ts på Instagram

Du kan be folk…

  • Følge kontoen din

  • Like posten

  • Kommentere på posten

  • Dele eget bilde på sin profil og bruke hashtags som er laget for konkurransen

  • Sende en DM til din Instagram-profil

Du kan ikke kreve at folk…

  • Tagger seg selv eller andre venner i posten

  • Deler posten eller annet innhold fra profilen sin på story eller i feed


Personopplysninger & samtykke

Dersom forbrukerne blir tatt med til en ekstern side for å delta i konkurransen, må du som bedrift innhente samtykke til bruk av personopplysninger i tråd med GDPR (personopplysningsloven). Det innebærer blant annet at du må forklare hvorfor forbrukerne må legge igjen opplysninger, hva disse opplysningene brukes til, samt at disse slettes eller anonymiseres når de ikke lenger er nødvendige for formålet de ble hentet inn for.

For å være politisk korrekt (*kremt*), er det ifølge mfl. § 7 og § 8 villedende å fortelle forbrukere at det er gratis å delta i en konkurranse når det faktisk krever at de må samtykke til å motta markedsføring, og dermed bruker sine personopplysninger som betaling.


Premier

Det er faktisk ulovlig å arrangere konkurranser hvor virksomheten lokker med premier hvor de lar være å trekke en vinner for å dele ut premien. Svartelisten (aka “forskrift om urimelig handelspraksis”) poengterer forbud mot fiktive og uekte konkurranser, og jf. § 1 punkt 19 er det først og fremst forbudt å hevde at det avholdes en konkurranse mer premier, uten faktisk å utdele premiene som beskrives.

I tillegg anses det som urimelig å skape feilaktig inntrykk at forbrukeren allerede har vunnet, vil vinne eller etter å ha utført en bestemt handling vil vinne en premie dersom det ikke foreligger en premie, eller handlingen som skal utføres i forbindelse med premien forutsetter at forbrukeren betaler penger eller pådrar seg utgifter jf. §1 punkt 31.

 

2.0 Gråsona er fy-fy

Selv om det ikke akkurat er manko på retningslinjer når det gjelder konkurranser på sosiale medier, er det noen som føler for å “cheate” systemet. Det er altså flere som opererer litt i gråsona for omgå regelverket. Du har kanskje lest “tagg en venn du ønsker å dele premien med”? Vel, det er typisk i gråsona. Her oppfordrer man faktisk indirekte til tagging og spam, som ikke er i tråd med retningslinjene i det hele tatt – verken på Instagram eller Facebook.

Denne formen for markedsføring, der man rent faktisk benytter seg av privatpersoner til å markedsføre på vegne av selskapet, er i strid med hva som anses som god markedsføringsskikk (jf. mfl. §6). Dette handler om at bedriften tilrettelegger for at forbrukere sender hverandre tips om deres varer og tjenester der det er en mulighet for å oppnå belønning for det, som med andre ord er urimelig handelspraksis.


“Men alle andre gjør det jo?”

Det er mange andre som opererer i en gråsone mellom lovlig og ikke-lovlig, men denne innstillingen gjør verken deg selv eller andre godt – og vi anbefaler selvsagt at du sparer deg for den. Både Instagram og Facebook er kanaler hvor gevinsten måles i oppnådd engasjement. Men de jobber hele tiden med å forbedre sine algoritmer for å fremme mer interessant og relevant innhold for sine brukere, og fjerner innhold som anses som spam (hvis det oppdages). Når flere og flere bedrifter ikke opererer i tråd med disse retningslinjene, vil algoritmene jobbe imot virksomheten, og redusere dens organiske rekkevidde. Ganske ironisk, ikke sant? Worst case er at du får begrensninger eller blir utestengt fra plattformen (just saying). Er det egentlig verdt det?

I tillegg vil det å gå viralt ved hjelp av en konkurranse ikke være like lønnsomt som å nå ut til færre, men potensielle kunder. Så når vi vurderer hvorvidt flere visninger er bedre enn faktisk potensielle kunder – tenk over hva som er best for bedriften din. Målet i seg selv bør være at konkurransen skal tilføre noe til merkevaren din, og heller oppleves som relevant for akkurat din bedrift og den merkevaren du ønsker å vise frem.

 

3.0 Hva er en god konkurranse?

Det er ikke til å stikke under stol at en konkurranse sprer seg som ild i tørt gress på sosiale medier, særlig når man kan vinne noe. Først og fremst bør en konkurranse, i aller høyeste grad, stå i stil med din merkevare. Ikke fokuser på “hvor mange”, men heller på “hvem”. Det er også slik at jo lettere det er å delta i konkurransen, desto flere deltakere vil du sannsynligvis også få. Med andre ord, ikke ha for mange betingelser og krav som innebærer å følge 5 forskjellige kontoer, eller å like postene på de respektive kontoene.

Ikke minst, følg det pokkers regelverket! Det bidrar mer positivt å følge regelverket enn å ikke gjøre det, fordi det kan styrke både omdømmet og merkevaren din på lang sikt. Og hvem vil ikke det? (Merkevare + profesjonalitet = sant).


Tre fordeler ved å kjøre konkurranser på sosiale medier:

  1. Aktivitet

  2. Engasjement

  3. Organisk rekkevidde



Eksempel 1

“Sleng inn din favoritt-jule-emoji og vær med i trekningen av tidenes feteste julekalender. Vi trekker to tilfeldige vinnere som blir kontaktet i DM dd.dd!”

Eksempel 2

“Følg @influenser og @bedrift for å bli med i trekningen av et gavekort på xx kr. Vinneren trekker vinneren dd.dd.”

Eksempel 3

“Hva skal du gjøre for å glede noen andre i julen? Kommenter og inspirer andre".

 

4.0 En liten og ålreit sjekkliste

For å oppsummere har jeg laget en liten sjekkliste du kan ha i bakhodet neste gang du tenker å arrangere en konkurranse på sosiale medier:

1.0 Har du merket konkurransen tydelig?
2.0 Har du sjekket konkurransereglene for hver kanal?
3.0 Hvis ekstern side, har du husket GDPR?
4.0 Lover du premie, gir du premie
5.0 Drit i gråsona – oppfør deg ordentlig og stikk deg heller ut som et godt eksempel


Fikk du like overtenning som meg?
Da kan du sjekke ut hele markedsføringsloven og e-handelsloven her!

Takk for meg <3
God klem fra Hanna

Forrige
Forrige

Gratis oppskrift: Markedsplan 2023

Neste
Neste

SoMe-kanalene kort forklart