Gratis oppskrift: Markedsplan 2023

Ålreit, det har nesten blitt en tradisjon for oss å dele en oppskrift på markedsplan på begynnelsen av året. Ikke bare fordi vi får god respons fra dere, men helt ærlig minner det oss på at vi må oppdatere vår egen også.

Anyhoo, la oss dypdykke enda litt lenger ned i materien her.

Hva er egentlig en markedsplan?

Hva burde egentlig en markedsplan bestå av? Vel, det er jo selvfølgelig veldig avhengig av hva din bedrift selger. Men det er likevel en del elementer som er universale, og som danner selve grunnmuren i markedsplanen.

En god markedsplan fungerer som et styringsverktøy for bedriftens markedsstrategi, og har som mål å legge til rette for at markedsføringen gir deg resultatene du ønsker. Markedsplanen inneholder en oversikt over konkrete mål vi ønsker å oppnå, hva vi skal gjøre for å nå målene, og hvordan vi skal måle og evaluere de ulike tiltakene vi iverksetter.

Vi tar for oss noen viktige spørsmål som skal besvares i en markedsplan:

01. Hvilke mål skal vi nå?

Uten fastsatte mål, er det vanskelig å vite hvor vi skal. Markedsføring er ressurskrevende, og har dermed liten nytte om vi ikke vet hva vi ønsker å få ut av den. Et viktig spørsmål å stille seg er om vi er på rett vei, eller om vi ikke er det. For de målene du setter deg danner nemlig grunnlaget for resten av markedsplanen, og er dermed det første vi definerer.

Når du skal definere mål, er det likevel noen ting du burde tenke over:

  1. Er målet spesifikt? Vær konkret når du definerer mål.

  2. Er det målbart? Sørg for å definere mål som du kan måle resultatene av.

  3. Er målet oppnåelig? Det er ikke dumt å sikte høyt, men målet bør være realistisk å nå.

  4. Er målet relevant? Vær konsekvent, og tenk over hva som er viktig for bedriften.

  5. Er målet tidsavgrenset? Delmål eller hovedmål, ja takk til begge. Men husk å definere det.

Når du har tenkt gjennom de fem spørsmålene overfor, definerer du hvilke mål du har lyst til å jobbe for å oppnå. For Ålreite Folk sin del har vi som mål å øke omsetningen med 90 % i 2023.

For en bilforhandler kan for eksempel målene se slik ut:

  • I løpet av 2023 skal vi selge x % flere biler enn i 2022

  • I løpet av 2023 skal vi ha x % økning i verkstedkunder

  • x % av målgruppen skal få kjennskap til sommerkampanjen

02. Hvor skal vi kommunisere med kundene?

Kanalvalget er nøkkelen til hvordan du kommuniserer med kundene dine. Og akkurat dette punktet blir vanskeligere og vanskeligere for hvert år. Nye kanaler kommer og går, trender og oppdateringer styrer butikken, og ting er stadig i endring.

Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat, Tiktok, Youtube og Google er tilgjengelige kanaler for dyrking av tilstedeværelse. Men det finnes også en rekke andre muligheter, som Finn.no, aviser lokalt og nasjonalt, podcaster, influensere og radio.

En gyllen regel her: Kvalitet på få kanaler bygger mer tillit og relasjon, enn kvantitet og sporadisk posting på alle mulige kanaler.

Men som bedriftseier har vi heldigvis såpass god kjennskap til våre målgrupper, at vi klarer å skille våre kunders mest verdifulle kanaler fra resten av røkla. For hvor er det størst sannsynlighet at vi treffe godgjengen vår?

For bilbutikken er den største og viktigste kanalen Finn.no, gjerne etterfulgt av Facebook som en god nr 2. På tredjeplass finner vi aviser, og gjerne lokalavisa.

Å lage en slik prioriteringsliste her hjelper oss å 1) produsere riktig innhold til riktig kanal, og 2) å fordele budsjettet vårt etter kanalens viktighet for oss.

03. Hvordan burde vi fordele budsjett?

Men hva med budsjett da? Hvor mye penger skal vi bruke i de ulike kanalene? Det er nesten umulig å gi et fasitsvar på dette. Men vi har selv erfart noen budsjettrater som vi anbefaler våre kunder i dag.

  • En minimum-tilstedeværelse på Facebook og Instagram for en lokal butikk, et konkret produkt, eller fysisk/digital tjeneste = 500 kr i uken = 2000 kr i måneden.

For de fleste digitale kanalene kan vi regne ut hvor mange eksponeringer vi får for et gitt beløp, som igjen vil kunne generere x antall salg. Dette er tall vi kan hente ut og estimere etter å ha være live noen måneder med datainnhenting.

Parameter som påvirker prisen per eksponering, vil være målgruppen din. Hvor bred eller hvor spesifikk den er, er avgjørende for prisen det koster å nå ut til disse menneskene.

Det viktigste med budsjettfordeling er at det ikke er skrevet i stein. Det har liten hensikt å fastsette budsjettfordelingen for hele året allerede i januar. For plutselig treffer du gull i en kanal, og da er det viktig å ha en fleksibel fordeling, slik at budsjettet kan flyttes der effekten og resultatene er gode. Men det som er greit, er å kunne estimere budsjettfordelingen for å få bedre oversikt over totalen, og hvor du planlegger å rette fokuset.

04. Når og hvor bør vi være til stede for kundene våre?

Når og hvor ofte skal vi kommunisere ut da? Kontinuitet er et viktig nøkkelord her. For først og fremst er det du som setter standarden for kundens forventning til din tilstedeværelse. Det er derfor alfa omega at DU setter realistiske poste-mål som du klarer å opprettholde. Om så dette er 1 post og 2 stories i uken, så er det dødsbra, så lenge du gjennomfører det hele måneden (og gjerne lenger).

Lag dere en oversikt der dere liker å ha orden. Enten om det er din private kalender, i Excel, på papir, i Word, eller et annen planleggingsverktøy. Vi elsker forresten Notion (les mer om hvorfor HER).

Pass på at denne alltid blir fylt med gode ideer og planer, og deleger oppgavene slik at det faktisk er noen som er ansvarlig for å gjennomføre de ulike aktivitetene.

Men la oss ikke glemme at vi måler der vi kan slik at vi kan vurdere om aktivitetene er vellykkede eller ikke. For det er nemlig her du kan forvandle gull til diamanter. Det handler om å måle for å finne ut av styrkene og svakhetene, så du kontinuerlig optimaliserer deretter.



Henning Feltstykket

Daglig leder, Partner & ålreit type

Forrige
Forrige

5 ting å huske på sosiale medier i 2023

Neste
Neste

Tordentale om konkurranser på sosiale medier