SEO + Facebook = Sant

Tidligere har vi gitt en ålreit gjennomgang av SEO på Instagram, men hva med de andre plattformene? Her kan du lese litt om hvordan du kan bruke SEO på Facebook.

Søkemotoroptimalisering er like, hvis ikke mer, viktig på Facebook fordi det anses som en nettside. Forbedre din organiske synlighet ved forsikre seg om at Facebook-siden blir oppdaget i søkemotorer som Google. En grunnleggende SEO-regel er å bruke søkeord gjennom hele profilen, en såkalt søkeord-strategi. Her får du tips til hvordan du kan optimalisere din Facebook-side.

 

01. Profilnavn

søkeord i profilen er viktig for søkemotoroptimalisering

Vær selektiv ved valg av profilnavn på Facebook. På lik linje med Instagram vil dette fortelle kunden hva du tilbyr, eller hvem du er.

Hold navnet enkelt, og bruk et søkeord som best beskriver din bedrift. Det bidrar til at målgruppen kan identifisere hvordan du kan hjelpe dem med å løse sitt problem. Samtidig er det viktig i søkemotor, og Google legger vekt på de første ordene i tittelen.

Søkeordet bør tydelig kommunisere meningen bak din profil.

 

02. Vanity-URL

Når du oppretter en bedriftsprofil på Facebook får du en automatisk generert og dynamisk lenke, som blir kalt en vanity URL. Denne lenken er deskriptiv, lett å huske og lett å bruke. Du kan tilpasse denne lenken slik at den står i stil med ditt bedriftsnavn, og oppnå en heftig SEO-boost.

Eksempel på hva man ikke bør ha: Facebook.com/pages/98594853

Eksempel på hva man bør ha:
Facebook.com/alreitefolk

Bruk lenken til å gi målgruppen et hint av hva bedriften din tilbyr.

 

03. Søkeord

SØKEORD! Nei da, men jo da. Søkeord er avgjørende for SEO-optimalisering av Facebook-siden din, og en god søkeord-strategi er nøkkelen.

Et tips er å velge søkefraser, lengre søkeord, som sørger for at de som besøker din bedriftsprofil oppfatter den relevant. Det er ikke gitt at den forbedrer trafikken, men gir potensielle kunder en pekepinn på hvem du er, og hvordan du kan dekke deres behov.

Bruk planlagte og relevante søkeord på hele profilen din.

 

04. Backlinks

Backlinks – lenker fra andre nettsider, har en påvirkningseffekt for optimalisering av din bedriftsprofil. Kilder som lenker tilbake til ditt innhold, er en sterk indikator på at innholdet ditt er både relevant og verdifullt. Siden Facebook blir vurdert som en nettside, er Google viktig å ta i betraktning her. Fungerer best på kilder eller nettsteder som har en viss autoritet og troverdighet – backlinks fra tilfeldige nettsider kan skade ditt omdømme og din rangering.

Google ELSKER at flere nettsider kan garantere ditt omdømme, og din verdi.

 

05. Om oss

Hvem er du, sånn egentlig? Sannsynligheten for at nye besøkende som lander på din bedriftsprofil sjekker «om oss», er ganske stor. De ønsker å finne relevant informasjon om bedriften, og kan sammenlignes med Instagram sin bio. Det er her du hjelper potensielle nye kunder og besøkende, og eksisterende, med å få svar på det de lurer på, avdekke din relevans og hvordan du kan dekke deres behov.

Hvordan kan du løse deres problem?

 

06. Bedriftsinformasjon

søkeord i bedriftsinformasjon for god seo

Bedriftsinformasjon er viktig å optimalisere. Her oppgir du nøyaktig kontaktinformasjon som adresse, telefonnummer og åpningstider. Selv om man driver en bedrift online, kan man dra nytte av dette. Hvis man legger ved hovedkontorets adresse, kan bedriften bli indeksert for lokalt søk. En annen kul ting er at andre brukere kan «sjekke inn», og dele plasseringen i egen statusoppdatering, som fører til bedre synlighet og rekkevidde for din bedrift.

Sørg for å oppgi samme kontaktopplysninger overalt for å forbedre din SEO

 

07. Custom Tabs

Ikke begrens deg til generiske Facebook-faner som «om», «videoer», eller «arrangementer». Tilpass dem ditt innhold. Du kan lage og tilpasse egne faner for å gjøre det så enkelt som mulig for kunder og besøkende å finne fram. Organiser siden din basert på kategorier som du tilbyr, og for å holde det ryddig, kan du fjerne fanene du ikke bruker. Det gjør det enklere for besøkende og kunder å navigere seg rundt og finne fram til relevant informasjon både gjennom Facebook og søkemotorer.

Enklere navigasjon på Facebook-siden

 

08. Innhold og CTA

innhold og handlingsknapp for seo

Her er det primært fokus på nyttig innhold av høy kvalitet, som engasjerer og ber følgerne dine om å like, dele og kommentere. Det kan ikke understrekes nok hvor relevant og effektivt innhold er, når man markedsfører bedriften sin og vil generere potensielle kunder. Inkluder søkeord i beskrivelsen for å få øke rekkevidde og engasjement.

Publiser innhold som utdanner, underholder, og hjelper målgruppen slik at de lagrer innlegget – og deler med venner og kolleger.

Fokuser på de første 18 tegnene. Disse blir ofte brukt som metabeskrivelse i søkemotoren

 

10. Messenger Chatbots

Kommuniser med kunder og besøkende på et personlig nivå ved å bruke AI chatbots. Gi kundestøtte som forbedrer opplevelsen av din bedrift – jo bedre kundeopplevelse på sosiale medier, desto større er sjansen for at de besøker nettstedet ditt senere via søkemotorer.

forbedre opplevelsen med økt engasjement, redusert arbeidsmengde og automatisert kundereise.

 
Forrige
Forrige

SEO + LinkedIn = sant

Neste
Neste

Algoritmer på Instagram: forstå det og dra nytte av det