Algoritmer på Instagram: forstå det og dra nytte av det

Når du scroller på Instagram vil du kanskje legge merke til at det er de samme brukerne som dukker opp, igjen og igjen. Hvorfor, tenker du kanskje? Vel, her er det algoritmen som justerer innholdet ut ifra hva dine oppfattede preferanser er. Men hvordan fungerer algoritmer på Instagram, sånn egentlig? Vil du vite mer? Bare les videre.

 

Påvirkning i feeden

Nyhetsfeeden er de postene som dukker opp idet du åpner Instagram, og algoritmen vil bestemme hvilket innhold du eksponeres for. Men hvordan?

Først og fremst bestemmes det av hvilke kontoer du følger, og hvilket type innhold du engasjerer deg i og samhandler mest med. Det vil si, basert på din atferd på Instagram kan algoritmen automatisk foreslå innhold som ligner på dette. Hvis du eksempelvis har engasjert deg i bilder av hunder eller mat, så vil algoritmen anta at du er interessert i hunder og mat – og dermed gi deg mer av dette innholdet.

Med andre ord ønsker algoritmene på Instagram at du skal oppleve innholdet du ser som relevant, og derfor bruke appen så mye som mulig. Det betyr at jo mer aktiv du er på Instagram, desto høyere sannsynlighet er det for at algoritmen belønner deg med å vise ditt innhold til andre brukere også!


Resultatet av dine digitale fotspor

Algoritmene er opptatt av hvilket forhold du har til de du følger. For å gi deg det du vil ha bruker algoritmene informasjon om disse forholdene for å samle sammen innhold som er relevant for deg.

Algoritmen er et resultat av hvordan du oppfører deg på Instagram – hvem du søker på, hvem du følger, hvem du deler innhold med, eller antall kontoer du følger. For å dra frem et eksempel om såkalte «ghost»-følgere, så gjør disse lite godt for rangeringen din. Det hjelper nemlig ikke å ha mange følgere, det handler om engasjerte følgere. “Ghost”-følgere vil dermed få algoritmen til å anse deg som lite troverdig og relevant. Det gir algoritmen en slags feilmelding, og du vil få mindre engasjement. Med andre ord: fjern inaktive kontoer.  

Algoritmen er også klar over når du publiserer. Den ønsker å gi brukerne oppdatert og relevant innhold til enhver tid. Finn derfor ut når følgerne dine er mest aktive for å få økt engasjement. Kontinuitet og jevn tilstedeværelse påvirker hva du får i din feed. Jo mer aktiv du er, desto mer relevant innhold vil du få. Mindre aktivitet gjør det vanskelig for algoritmene på Instagram å forstå hva du er interessert i – og feeden blir dominert av innhold algoritmene tror du liker, og ikke hva du faktisk liker.

I mars 2022 fikk man muligheten til å se feeden i kronologisk rekkefølge. Det kan man velge å endre ved å se øverst i høyre hjørne i feeden.

Kort oppsummert vil algoritmene ta utgangspunkt i ditt engasjement, ditt forhold til andre brukere, når og hvor ofte du er aktiv, samt hvem og hvor mange kontoer du følger.


Påvirkning på Story

Det er heller ikke tilfeldig hvilke stories som dukker opp først. De kontoene som ligger først er de du har vist størst interesse for. Mange av faktorene nevnt over gjelder derfor også for stories, og på resten av Instagram.

Tidspunkt er viktig fordi algoritmene vet hvordan de skal levere ferskt innhold. Hvis man skal oppnå økt synlighet, er det en stor fordel å være aktiv på stories – for da vil du gi innhold til følgerne dine store deler av dagen. Engasjementet deres er styrt av hvorvidt de synes ditt innhold er interessant, så det er ikke mindre viktig å vite hva de faktisk ønsker fra deg. Jo flere visninger og reaksjoner du får på dine stories, desto bedre rangering får du.   

Oppsummert kan vi derfor si at stories påvirkes av hvilke kontoer du er mest interessert i, og når og hvor ofte du er aktiv.


I utforsk-delen

Denne siden er relativ lik nyhetsfeeden ved at algoritmen serverer innhold den tror du liker. Eneste forskjellen er hvilke kontoer du eksponeres for. På utforsk-siden har du mulighet til å oppdage helt nye brukere innenfor dine preferanser og interesser (ergo = utforsk, som navnet tilsier).

En forutsetning for at en post skal være synlig i utforsk-siden er at den klarer å skape så mye engasjement at algoritmene ønsker å dele den med flere. Det tar meg tilbake til det jeg nevnte tidligere; algoritmene belønner deg ut ifra hvor aktiv du og dine følgere er. Andre elementer som kan påvirke dette er hashtags, caption, kvalitet og tema.

Oppsummert: Utforsk-siden påvirkes av kontoer som ligner på de du følger, kategorier du er interessert i – og selvfølgelig engasjement.


Og hva med Reels?

Algoritmene for reels er ikke noe særlig annerledes enn det som er nevnt tidligere. Du får anbefalt innhold og videoer basert på dine interesser og ditt engasjement. Derfor: Når du lager egne reels bør du bruke så mange hashtags som mulig, og dele dem direkte i feeden din. Videoinnhold er nemlig gull om dagen, fordi du bruker mer tid på det.

Med andre ord: kjør på!  

Forrige
Forrige

SEO + Facebook = Sant

Neste
Neste

Hvordan utnytte kollektiv dvale?