SEO + LinkedIn = sant

Forbedre din organiske synlighetLinkedIn ved hjelp av noen triks slik at du enkelt kan optimalisere siden din. I likhet med Facebook blir også LinkedIn vurdert som en nettside – derfor vil søk i søkemotor være en viktig kilde for innkommende trafikk.

 

Først og fremst, hvorfor LinkedIn?

LinkedIn fungerer som et ekstra firmanettsted og gir informasjon om hva du gjør, hva du kan og hvorfor. Det fungerer like godt som et markedsføringsverktøy for å fremme din bedrift eller deg som en merkevare. LinkedIn skiller seg fra andre sosiale plattformer på grunn av sin profesjonelle natur. En profil på LinkedIn skaper både tillit og troverdighet for din bedrift. I tillegg, dersom du konsekvent poster og deler innlegg samt skaper engasjement, kan du bygge et fellesskap og nettverk på verdens største profesjonelle nettverk.

 

 

Hvorfor søkeord i LinkedIn?

LinkedIn blir gjennomsøkt av søkemotorer som Google. Dersom du ikke har målrettede søkeord i din profil, kan du risikere å ikke få fullt utbytte av din digitale tilstedeværelse. Profilen bør være enkel å finne, og ved at du fyller profilen i sin helhet, med relevante søkeord, overbevisende bilder og delt innhold, øker sjansen for at bedriftssiden din blir posisjonert for verdifulle søkerangeringer.

 

01. Profil

Vårt første tips er å bruke god tid på å fylle ut hvert eneste felt på profilsiden. Bruk søkeord som beskriver deg eller din bedrift. Jo mer informasjon du fyller inn, desto mer relevant blir du – og flere søkeresultater havner du i. Får du varsel om hvor mange søk du har dukket opp i løpet av uken på LinkedIn? Nettopp.

Søkeordrik jobbtittel

Utnytt muligheten til å inkludere søkeord i jobbtittelen din. Det kan gi deg en fordel overfor de som ikke gjør det. Ikke lyv eller overdriv, bare inkluder søkeord som beskriver hvilke roller du har i din jobb. Eksempelvis «SEO» eller «Digital markedsfører» osv.

En deskriptiv og ryddig tittel er en fordel innen SEO på LinkedIn. Det skal ikke være noen spørsmål knyttet til hva du tilbyr, eller hvilken rolle du har. Du trenger ikke gå i dybden, men bruke søkeord som kan hjelpe profilen din å få flere visninger.

Bilder

Last opp et bilde, og sørg for at folk vet hvem de leter etter. Et klart og profesjonelt bilde hjelper andre brukere i å finne deg. En komplett LinkedIn-side inkluderer en logo og bannerbilde. Medlemmer vil sannsynligvis gå raskt videre hvis de blir møtt med en generisk side.

Optimaliser beskrivelsen

Tenk på beskrivelsen som et blogginnlegg - la folk få vite hva du har gjort. Gjør informasjonen nøyaktig og lett, og inkluder søkeord. Gjør det kortfattet ved å bruke korte avsnitt på 3-5 setninger. Bruk lister, kulepunkter eller emojies for å holde det kort, interessant og leselig.

 

 02. Bedriftsinformasjon

LinkedIn har et verktøy som hjelper deg med å fylle ut de ulike feltene og kommer med nyttige forslag underveis. Unngå å skrive lange og detaljerte beskrivelser om deg eller din bedrift, for det er det egentlig ingen som bryr seg om – vær ærlig og nøyaktig.  

Bruk profilen som ditt digitale visittkort. Inkluder alle detaljer som er relevant for bedriften din; størrelse, bransje, egenskaper og ferdigheter. Legg til lenke fra nettsiden din for å lede trafikk dit. Det er en fordel for de søkerne som er ute etter mer informasjon.

Lag en engasjerende oversikt som svarer på spørsmål målgruppen din måtte ha, og inkluder søkeord i denne prosessen.

 03. Tilpasset URL

En av de enkleste måtene du kan forbedre din SEO på LinkedIn er å tilpasse din personlige lenke. Du kan endre profilen ved å lage en enkel lenke som er lett og huske, og som du kan inkludere på din nettside. Det kan enten være bedriftsnavnet eller en forkortelse av bedriftsnavnet slik at kundene dine enklere husker den.

 

 04. Nettverk

LinkedIn sitt søkeresultat er sterkt påvirket av ditt nettverk – venner, kolleger og bedrifts-kontakter. Resultatene viser hvem du kjenner eller har tilknytning til. Det antyder at jo større sosialt nettverk du har, desto flere personer kan du finne som har 2.- og 3.-nivå og gruppeforbindelser med deg.

Men, hæ?

Når du søker i LinkedIn, popper det opp et lite tall ved siden av navnet. Det forteller hvordan de er koblet til ditt nettverk:

  • Førstegradstilkoblinger (1. nivå) – En av dine kontakter

  • Andregradstilkoblinger (2. nivå) – En kobling med en av dine kontakter

  • Tredjegradskoblinger (3. nivå) – En kobling med andregradskoblingen.

 

 

 05. Grupper

Gruppene du er medlem i på LinkedIn, forteller LinkedIn mer om deg og hvilke søkeord som er relevante for deg. Mange av disse gruppene er fylt med aktive fageksperter som er genuint interessert i å samhandle med andre mennesker. Bruk tid på å stille spørsmål og gi gjennomtenkte og verdifulle svar i en slik gruppe. Det er en fantastisk måte å bidra på, og det blir lagt merke til. Benytt enhver mulighet du kan til å bygge nettverk og lære – det gjør deg bedre i det du gjør.

 

 06. Del, del og del

Deling av innhold på LinkedIn er en fantastisk måte å samhandle med tilkoblingene dine på, og lede trafikk til siste artikkelen du skrev, innholdet på nettsiden, et prosjekt eller noe annet du ønsker at noen skal se. Du kan også legge det siste arbeidet ditt inn i prosjektdelen når du redigerer profilen din. Dette legger til enda en lenke, og noen flere relevante søkeord som hjelper LinkedIn med å finne ut hva du driver med.

Regelmessige oppdateringer opprettholder synligheten hos følgerne dine, men de kan også hjelpe deg med rangeringen på Google. Konsekvent ferskt innhold blir indeksert og hjelper søkemotoren å gjenkjenne siden din som aktiv og verdifull informasjonskilde.

 

 07. Hashtags

Hashtags er kategorier som man kan «følge» for å finne mer innhold som er relatert til dine interesser. Hashtags på LinkedIn har vært populære en stund – en ny funksjon gjør bruken av hashtags mer avgjørende for å synligheten av din profil og ditt innhold. De tre første hashtags som blir brukt i innlegget, vises i URL-sluggen til det innlegget!

 

Var dette interessant? Les også guide for SEO på Instagram og Facebook

Forrige
Forrige

Hvordan ta ferie fra sosiale medier?

Neste
Neste

SEO + Facebook = Sant