En ålreit digital markedsføringsstrategi

Det er nesten umulig å ha en god strategisk tilnærming til digital markedsføring uten noen å ha noen gode planleggingsteknikker på plass. I bunn og grunn handler det om å forstå hva man prøver å bygge, og hvordan man kan bygge det.

Hva er en plan?

En plan er nemlig viktig for at man skal gjennomføre strategien, samtidig som den er stødig og mer skuddsikker over lenger tid. For å levere en markedsføringsstrategi som både er solid og tydelig, kan vi brekke det ned til tre spørsmål:

  1. Hvor er vi nå?

  2. Hvor vil vi?

  3. Hvordan kommer vi dit?

Uten effektiv planlegging risikerer man å jobbe dobbelt - bruke dobbelt så lang tid, dobbelt så mye ressurser og dobbelt så mye penger på å finne løsninger til problemet. En god planleggingsprosess er nøkkelen, og helt avgjørende for suksess.

Den deilige planleggingsprosessen

Et utgangspunkt for å lykkes med planleggingen er å ha en mal eller god struktur (som du er tro til)! Planleggingen hjelper deg med både å organisere leveransen av strategien, men også å styre ideene underveis i prosessen.

Seks steg som gjør planleggingen enklere:

  1. Identifiser visjonen din

  2. Skriv en utdypende tekst som fokuserer og begrenser visjonen

  3. Lag og form hovedmålene

  4. Lag spesifikke objektiver og strategier for å nå hvert mål

  5. Implementer handlingsplaner for å innfri hver strategi

  6. Sett handlingsplanene i kraft - pass på å evaluere og utvikle etter hvert.

Del opp planleggingen

Nå som du har funnet og kartlagt hva du vil oppnå, og hvordan, er det på tide å dele opp strategien i forskjellige utviklingsfaser. Det er vanlig å dele strategien i kalenderbasert, temabasert og forretningsbasert, hvor sistnevnte handler om at planen bør matche bedriftens overordnede forretningsmål. Da blir det enklere å kontrollere små milepæler i strategien samtidig som det gir heftig motivasjonsboost underveis.

Mål, mål, mål - over hele linja

Mål er egentlig bare uttalelser om hva du skal gjøre, men også oppnå for å komme dit du vil. Målene du setter bør være langsiktige og basert på de underliggende elementene av visjonen din. Målene bør struktureres for å oppfylle et sett med kriterier, og du trenger egentlig bare å svare på disse spørsmålene (grrr):

  1. Er målet relevant?

  2. Er målet resonnerende?

  3. Er målet responsivt?

  4. Er målet gjenkjennelig?

Sett et begrenset antall mål som fokuserer hovedmålene i strategien slik at de matcher med de strategiske fundamentene i bedriften din. Målene er likeså unike i planleggingsprosessen fordi de krever få detaljer, men mest innsats. Om målene ikke er gjennomtenkte kan du risikere at elva flyter i feil retning.

Objektiver og strategier

Selv om kanskje disse to begrepene høres litt tørre ut, er det her magien skjer. For det er nettopp i denne fasen du begynner å lage spesifikke planer som tar den overordnede strategien på en liten reise. Når disse er i boks kan man sette opp handlingsplaner som detaljert beskriver hvordan du oppnår målene.

Strategi er primært de spesifikke tingene dere gjør for å oppfylle målet – uten disse har alt arbeidet fram til nå vært forgjeves. I dette stadiet bør vi se på hvilke spaker som må trekkes for å oppnå ønsket resultat. Hvis du for eksempel vil at utfallet skal være økt salg, kan disse forslagene være «spaker» som hjelper bedriften din med å oppnå dette: 

  • Displayannonsering eller programmatisk markedsføring - øke bevissthet gjennom PR eller massemedia

  • Lett å finne ved å være tilgjengelig i sosiale medier eller gjennom SEO og PPC

  • Være informative ved å produsere innhold – innholdsmarkedsføring

  • Lett å bruke ved å forbedre brukeropplevelsen og konverteringskanalene

Disse spesifikke områdene vil være direkte bidragsytere for å oppnå et eventuelt salgsmål. Det fungerer også på indirekte måte, for selv om god kundeservice i seg selv ikke direkte skaper et salg, øker det salgsmulighetene og sannsynligheten for kjøp likevel.

Handlingsplaner

Innebærer de spesifikke delene av arbeidet som skal gjøres innenfor hver av de overnevnte objektivene. Det er her strategien lykkes eller mislykkes. Her er planleggingsarbeidet ekstremt viktig for å sikre at ingenting blir glemt, kontrollere juridiske og regulatoriske rammer og forsikre seg at budsjettene er nøye planlagt osv.

 

Handlingsplanen er styrt av spesifikke taktiske handlinger som må gjøres for å oppfylle strategien. Eksempelvis, når vi skal øke salget og vi skrumper oss inn til SEO-strategien, så kan den deles inn i tre kjerneområder:

  1. Teknisk SEO – URL-struktur, koding, hastighet og respons

  2. Innhold – Emne, ferskt innhold og sosial bit

  3. Lenker/koblinger – profil

 

  

Sett sammen din digitale markedsføringsstrategi

Enten om du bygger din første digitale strategi eller ønsker å avgrense din eksisterende strategi vil trinnene under å veilede deg til hvordan du best kan konstruere en strategi som gjenspeiler din bedrift.

Noen forutsetninger:

  • Kjenn ditt publikum

  • Kjenn ditt konkurransedyktige landskap

  • Kjenn din merkevare og dine mål

  • Forstå forbrukertrender og teknologilandskap

 

Okei, for å bygge en effektiv strategi kan det være lettest å dele den opp i ulike faser hvor hvert trinn går gjennom oppgaver eller handlingsplaner som hjelper deg å nå målet.

 

Fase 1 – evaluering

Skjer hovedsakelig før strategien er formet og det er essensielt å sørge for at bakgrunnsarbeidet er gjort. Det innebærer forståelse av din bedriftskultur, støtte fra ledere og team, teknologivurdering samtidig som man bør ha budsjett og ressurser klart.

 

Fase 2 – fundamenter

Fokuserer på brikkene du må ha på plass før du kan begynne å markedsføre virksomheten din. Eksempelvis vil det å sende forbrukere til en dårlig nettside skade resultatene på kortsikt, men merkevaren på langsikt.

 

Fase 3 – raffinement

Fundamentene er planlagt, planleggingen er i boks og vi vet hvem vi vil nå ut til. Strategien er likevel noe mer grunnleggende og dermed må vi rense strategien litt til. Dataene bør være i passende tilstand og god kvalitet, sørge for lokale strategier i søkemotorer er optimaliserte, personalisere kundeopplevelser, velg riktige kanaler og kommunikasjonsstrategi.

 

Fase 4 – formalisere

Det du har gjort fram til nå må dokumenteres og kommuniseres dersom det skal implementeres inn i organisasjonen. Du må rett og slett dokumentere strategien din, og alt det harde arbeidet du har gjort bør samles i et dokument eller en dokumentmappe. Deretter, formidle, utdanne og overbevise – work your magic.

Forrige
Forrige

Start høsten med denne sosiale medier sjekklisten

Neste
Neste

7 grunner til hvorfor sosiale medier er bra for business