7 grunner til hvorfor sosiale medier er bra for business

Er du og din bedrift tilstede og aktive i sosiale medier? Det er muligens et av de mektigste virkemidlene man har for å vise seg frem og selge sine produkter og tjenester, i dagens samfunn. Og her er 7 ålreite grunner til hvorfor sosiale medier er bra for din bedrift:

01. Folk klikker seg oftere inn på hjemmesiden

Sannsynligheten for at potensielle kunder finner deg gjennom sosiale medier er større enn før, og det kommer stadig flere brukere på sosiale medier som Instagram, Facebook og LinkedIn. Mange forbrukere benytter seg av sosiale medier hver dag og leser blant annet nyheter, oppdateringer eller holde kontakten med nære og kjære. Ikke nok med det, så ligger mobilen i lomma, som gjør sannsynligheten mye større.

Med tilstedeværelse på sosiale kanaler blir synligheten mye større, og bedriftssidene kan fungere som en døråpner til bedriftens nettside. Ikke bare skaffer du relevant trafikk tilbake til hjemmesiden, som for øvrig er det man ønsker, men man når også ut til et større publikum.

02. Knytte bånd mellom kunder og bedrift

Sosiale medier hjelper deg og din bedrift til å bli bedre kjent med leads og eksisterende kunder, men også de blir bedre kjent med deg. Primært er sosiale medier sitt grunnleggende formål å utvide og bygge nettverk, men også utvikle relasjoner som kan gagne bedriften i fremtiden – nye businesspartnere, kunder eller samarbeidspartnere.

Godt engasjement og hyppig kommunikasjon sørger for å gi en tydelig stemme samtidig som det bidrar til å skaffe verdifull innsikt om markedet i sanntid, i et ikke ferdig-utviklet marked.  

Din bedrift på sosiale kanaler kan påvirke markedet positivt, ved at de får svar på det de lurer på ved hjelp av din faglige ekspertise – som ingen har klart å svare på tidligere. Det er nettopp du som kan det du driver med. Bygg opp et godt rykte slik at du enklere får en autoritær rolle i markedet og i din bransje. Tillit er key her.

03. En kanal for oppdateringer og lett informasjon

Etter hvert som du deler din kunnskap vil andre potensielt begynne å dele den med nære og kjære – og forhåpentligvis kolleger. Gulroten her er at folk ønsker muligheten til å finne relevant informasjon om produkter eller tjenester de er på utkikk etter.

En stor fordel med digital markedsføring er at alt er målbart, og dermed enkelt å kartlegge hva som fungerer for din bedrift og ikke. Tradisjonelle kampanjer kan koste mye penger uten at det gir konkrete målbare data, som derfor gir liten innsikt i om man bruker pengene riktig.

04. Lønnsomt

I prinsippet koster ikke sosiale medier noen ting, og du kan opprette en profil på få minutter. Du kan enkelt lage en profil og bedriftsside på blant annet Instagram, LinkedIn og Facebook og dermed opprettet flere plattformer der hvor bedriften kan skinne og aktivt dele og publisere innhold.  

Brukere på sosiale medier er ofte etter informasjon og er dermed aktive og potensielle kjøpere. Derfor retter du fokuset på de som faktisk er interessert i det din bedrift tilbyr.

05. Merkevarelojalitet

Som nevnt over er tillit en nøkkelfaktor når det gjelder organisk synlighet og merkevarebygging. Sosiale medier gir bedriften et nytt ansikt og en stemme – tilgjengelig på en annen måte enn tidligere.

Sosiale medier er en viktig del av merkevarebygging og en tydelig sosiale medier strategi har gitt positive resultater. Kunden ønsker å være med på reisen, og jo mer de vet om deg desto mer lojale kan de bli. De liker å ta del i alle faser og deler av bedriften, noe man fint kan inkorporere i en sosiale medier strategi.

06. Lær av konkurrentene

Sosiale medier gir en unik mulighet til å følge med på hva konkurrentene legger ut og deler av informasjon. Det gir svært verdifull innsikt som enten inspirerer til nytt innhold eller hva man skal unngå å poste.

Skal ikke se bort i fra at konkurrentene også titter litt på din profil også, så det vil være hensiktsmessig å ha en god tone med konkurrentene.

07. Alle er på sosiale medier = god rekkevidde

På en eller annen måte befinner alle seg på sosiale medier – hvertfall alle du ønsker å nå ut til. Vi konsumerer store deler innhold hver eneste dag, og derfor er det nesten kritisk at din bedrift er til stede på de samme plattformene.

Et råd fra oss til deg er å sette av tid for å lytte til hva kundene sier og mener – møt dem på deres egen arena. Ta en aktiv rolle i å hjelpe og forenkle forbrukernes, og kundenes, kundereise og kjøpsprosess ved å tilby relevant innhold formet av faglig ekspertise på en kreativ måte. Helst før en av dine konkurrenter gjør det.

Uavhengig av hvilken bransje du jobber i, så er sosiale medier kanskje en av dine viktigste arenaer. Derfor er det lurt å utnytte det til det fulle.

Forrige
Forrige

En ålreit digital markedsføringsstrategi

Neste
Neste

Hvordan kickstarte august som bedrift på sosiale medier?