Hvordan kickstarte august som bedrift på sosiale medier?

Er bedriften din klar for høsten på sosiale medier?

August er for mange kjent som et nytt år for næringslivet. Derfor er det en ypperlig mulighet til å starte på nytt og gjøre litt vedlikeholdsarbeid før kalenderen fylles opp i løpet av høsten. Ta en fot i bakken med deres digitale tilstedeværelse, og kickstart august med oppfriskede og oppdaterte sosiale kanaler.

01. Definer deres tilstedeværelse

Spør dere selv: Hvem er bedriften? Hva er hovedbudskapet og målet med bedriftsprofilen? Hva vil vi at følgerne og kundene skal sitte igjen med? Hva vil du bedriften skal formidle gjennom sine sosiale kanaler?

Er bedriften aktiv i flere kanaler kan det være hensiktsmessig å tydelig definere formål og fremtoning i hver av disse. LinkedIn for eksempel, er primært en plattform for næringsliv hvor det er vanlig å dele artikler eller prestasjoner i forbindelse med jobb eller utdanning. Instagram er tvert om det motsatte - handler om å skape sosiale relasjoner mellom brukere, og foregår på et mer personlig plan.

Kartlegg hvilke sosiale kanaler bedriften er aktiv i, og definer hva bedriftens hensikt er i hver av disse kanalene.

 

02. Sett konkrete mål

Hvordan ser profilen ut nå, og hvordan vil du at den skal se ut på slutten av året?

Uavhengig om du har en privat bruker eller styrer bedriftens bruker, er det viktig å ha tydelige og avklarte mål som gir mening til hva du ønsker å oppnå med de sosiale kanalene. Disse målene bør også samstemme med bedriftens forretningsmål som har til hensikt å bringe bedriften i en eller annen retning; om det er å bli ledende i bransjen, oppnå den ultimate merkevarelojaliteten eller få rekord i fortjeneste. Ha markedsplanen i bakhodet når du avklarer disse målene – ha en rød tråd gjennom både profil og strategien bak.

Hvis du er litt usikker på hva en markedsplan er, så forklarer Henning den her.

 

03. Planlegg (<3) fram i tid

Mens vi snakker om rød tråd er det spesielt lønnsomt når man skal lage en innholdsplan for sosiale medier. Hvor mange poster skal ut på Instagram i måneden? Hvor mange artikler skal ut på LinkedIn?  

Ved å planlegge og kartlegge dette gjør det ikke bare enklere for dere å produsere innhold etter kategorier og happenings, men det gir også muligheten til å sette av et par dager i måneden til innholdsproduksjon og heller bruke resten av tiden på det sjefen krever av deg. Det er nemlig enklere å lage innhold som gir mening og stemmer overens med hverandre når man har en plan å følge etter. I tillegg får du tilfredsstilt både den profesjonelle delen gjennom LinkedIn, men også pleiet kundeforhold gjennom Instagram og Facebook. Utnytt fargepaletten deres til å skape engasjerende innhold som fenger publikum.

Er det noen andre sosiale plattformer dere kan ta i bruk?

 

04. Tid for opprydding

Etter å ha frisket opp strategi og mål, bør man gå gjennom profilen for å sikre at det stemmer overens med ønsket langsiktig plan. Her har vi tatt for oss Instagram som utgangspunkt, siden dette er den mest levende sosiale kanalen. Men det er relativt enkelt å rydde opp i de andre sosiale kanalene med noen få justeringer. Vi anbefaler virkelig å ta denne sjauen tidlig for å gå høstsesongen i møtet med et oppfrisket pust.

Rydd opp i bioen

Henger bioen på greip lenger? Er det noen justeringer du kan foreta som beskriver bedriften på en bedre måte? Kanskje til og med noen nye søkeord som har dukket opp i løpet av året eller sommeren? Har, eller skal dere begynne med en ny tjeneste eller selge nye produkter?

Rydd opp i følgere

Er alle følgerne deres aktive brukere? Prøv å gå gjennom følgerne og fjerne inaktive brukere eller brukere som anses som fake. Disse kan potensielt ødelegge algoritmen for bedriften, og det er absolutt ikke noe man ønsker når man vil skape innhold for publikum.

Ikke minst - gå gjennom de bedriften følger. Gjør deg selv en tjeneste - slutt å følge profiler bedriften ikke lenger samhandler med eller ønsker å se innhold fra.

Rydd opp i høydepunkter

Hvor lenge siden er det du gikk gjennom profilens høydepunkter? Aldri? Vel, det kan være uinteressant å se stories fra 200 uker tilbake. Ikke bare er det totalt uinteressant, men det er også ikke lenger relevant. Om noen av disse historiene har viktig informasjon så har du i det minste ide til nytt innhold – jippi.

Rydd opp i guider

Har du hundrevis av poster nedover profilen som det er litt tiltak å scrolle ned til? Har du noen poste-serier du ønkser skal få litt mer oppmerksomhet? På Instagram er det mulig å samle poster i ulike guider. Når du gjør dette samler du noe innhold som henger sammen, som for eksempel strategi, eller produktkategorier, og følgerne dine trenger kun å bla nedover i guiden for å få den informasjonen de ønsker.

Rydd opp i postene

Oppdaget du at noen poster ikke lenger gir mening eller ikke er like relevante lenger, men du har ikke lyst til å slette dem? Gjør deg selv en tjeneste og arkiver dem så får du både en relevant og innholdsrik profil samtidig som du får rensket opp i det urelevante.

 

05. Verktøy som kan bli din beste venn

Jaja, da har vi tatt for oss strategi, mål og litt om hvordan du kan rense og rydde litt i bedriftsprofilen, men hvordan kan man gjøre arbeidet litt enklere? Det eksisterer en del apper som kan brukes som hjelpemiddel i innholdsproduksjon og planlegging, men rydde jobben må du nesten ta selv – RIP. En av våre favoritt prosjektstyringsapper er Notion, og kan brukes til planlegging og organiseringa av jobbhverdag og kan brukes som et verktøy for innholdsplan på sosiale kanaler. For bilde- og videoredigering kan man bruke Lightroom, Capcut og Canva for å gjøre arbeidet litt enklere, men ikke minst morsommere.

 

06. Viktigst av alt – kos deg

Selv om det kan ligge mye arbeid bak en slik profil er det viktig at man synes det er gøy og engasjerende fordi det skinner gjennom.  

 

Ble du som privatperson inspirert til å kickstarte august også? Kine veileder deg her!

Forrige
Forrige

7 grunner til hvorfor sosiale medier er bra for business

Neste
Neste

30 idéer til hva du kan poste i dag