Et ålreit dypdykk inn i en rød tråd

En av de viktigste elementene jeg jobber med når et firma trenger ny identitet, er å få på plass en rød tråd. Med rød tråd, mener jeg at firmaet ser likt ut på alle flater, og for å få til det må man ha noen grunnleggende elementer i bunnen.

 

Farger

Start med å velge en fargepalett som består av to til fire farger:

  1. Primærfarge: Dette vil da bli hovedfargen til firmaet

  2. Sekundærfarge: Dette er farge nummer to. Denne farge burde være det vi kaller en komplimentærfarge eller kontrastfarge. Så la oss ta Freia sjokolade som eksempel. De har primærfargen gul og bruker rød som sekundærfarge. Det å bruke rød på gul gjør rødfargen veldig synlig, ergo en kontrastfarge. 

  3. Tertiærfarge: De tertiære farger er også kjent som mellomliggende farger. Tertiærfarge er en farge laget ved å blande en primærfarge med en sekundærfarge. så i Freia sitt tilfelle blir dette da oransje. Gul + rød = oransje. 

 

Typografi

Deretter er det viktig å velge seg en til to fonter som brukes på alle flater. Her vil jeg anbefale at man bruker en font til alt av mengdetekst og en annen til overskrifter. Fonten til overskrifter kan gjerne være litt leken, men hva gjelder mengdetekst er det noe du burde ta hensyn til:


Lettleselig – det er viktig at fonten du skal bruke til mengdetekst er lett å lese. Bruk gjerne en serif font (bokstavene har det vi kaller for føtter). Den hjelper øyet med å flyte over teksten, som gjør det lettere å innhente og absorbere informasjonen.

 

Bildebruk

Hvis du skal bruke bilder er det lurt å være konsekvent. Hvis du redigerer bildene, pass på at de redigeres likt, slik at man tydelig kan se at bildene henger sammen og kommer fra samme avsender.

 

Logo

Ha alltid med logoen, slik at avsender er tydelig. Ved å bruke logoen konsekvent på alt, vil forbrukeren knytte designet opp mot firmaet, og du skaper da gjenkjennelighet.

Farger, design og font skal tydelig signalisere hvem du er og forbrukeren skal kjenne igjen firmaet på farger, logo, font og måten vi skriver på.

 

Har du spørsmål rundt grafisk design eller sosiale medier?

Forrige
Forrige

Hjelp! Jeg skal lage markedsplan for 2024!

Neste
Neste

Et ålreit dypdykk i bildebruk