Et ålreit dypdykk i bildebruk

Hva er egentlig god bildebruk?

Det er ikke nødvendigvis slik at det sier seg selv hvordan man skal bruke bilder. I noen tilfeller øker det nysgjerrigheten, mens i andre kan det stjele oppmerksomheten fra viktige elementer. Så hvordan bruker man egentlig bilder?

Ingen “one- size fits all”-regel (dessverre)

Det finnes ikke en «one size fits all»-bilderegel for bedrifter som velger å annonsere på sosiale medier, og det er heller ikke visse bilder som kan garantere en økning av leads, engasjement eller salg.

Det vi kan stole på, er imidlertid grunnleggende psykologi, spesielt når det gjelder følelsesladet handling og fargelære. Men jeg har naurligvis en liten huskeliste til deg, som kan hjelpe deg litt på veien.

01. Fange oppmerksomhet:

Bilder fanger oppmerksomhet og kan resultere i at flere brukere stopper opp i feeden sin for å engasjere seg i f.eks. annonsen din. Visse bilder kan bidra til å skille bedriften din fra mengden av innhold som konkurrerer om oppmerksomhet i sosiale medier.  

02. Gi bedre forståelse:

Riktig bildebruk kan bidra til å visuelt kommunisere budskapet ditt og gi en bedre forståelse av hva du ønsker å formidle (om bildet støtter annonseteksten). Det kan også gjøre det lettere for mottaker å huske budskapet ditt. 

03. Økt deling:

Engasjerende og visuelt tiltalende bilder kan resultere i økt deling, ettersom brukerne kan bli mer tilbøyelige til å dele det med andre.  

04. Merkevarebygging:

Bilder kan bidra til å styrke merkevarens identitet og skape gjenkjennelse. Ved å bruke bilder som er i tråd med merkevarens farger, stil og tone, kan bedriften din bygge merkevarebevissthet og skape et gjenkjennelig bilde for publikum.

Har du spørsmål rundt grafisk design eller sosiale medier? Start en ålreit prat med oss her!

Forrige
Forrige

Et ålreit dypdykk inn i en rød tråd

Neste
Neste

Et ålreit dypdykk inn i informasjonshierarki