Hva er beste praksis på de ulike sosiale medier-kanalene?

Det kan være utfordrende å ha kontroll på hva slags innhold du skal poste på de ulike sosiale mediekanalene for å oppnå suksess. Hvilken kanal er best for å nå de unge? Hvordan knekker jeg koden for å drive trafikk fra Facebook? Er Facebook egentlig ut? Og hva bør jeg poste på Instagram Stories?

Med riktig strategi og tilpasning til hver kanal, kan du mer effektivt dra full utnyttelse av din tilstedeværelse i det digitale universet. Er du gira på å lære mer, og finne ut av hvordan du bør bruke kanalene? Les videre, og (forhåpentligvis) bli litt klokere.



Facebook

Med sin store brukerbase og daglige dekning, er Facebook fortsatt en viktig markedsføringskanal. På Facebook, som med andre kanaler, er det viktig å skape engasjerende innhold som treffer din målgruppe. Ifølge Ipsos SoMe-tracker Q4 2023 er det aldersgruppen 40-49 år som er mest aktive på Facebook i Norge, og hele 93% av norske kvinner i 40-årene har profil. Dermed vil det være lurt å fokusere på innhold som treffer den mer voksne målgruppen. Men hvis det er de yngre som er din viktigste målgruppe, er det nok ikke på Facebook du skal forvente å få mest engasjement. Aldersgruppen 18-29 år har hatt en nedgang i daglig bruk de siste årene, og ved utgangen av 2023 var tallet i underkant av 50 %.

På Facebook vil ofte informativt treffe godt. Lag derfor innhold med fokus på informasjonsdeling, som nyheter og artikler med lenker. Kanalen har enkle funksjoner for å dele lenker, som gjør det smart å tenke på Facebook som en trafikkdrivende kanal.

Et ekstra tips er å unngå for «artsy» innhold. Hold det i stedet enkelt og profesjonelt, så følgerne dine fort kan forstå hva posten handler om, og få med seg budskapet du ønsker å dele.

 

Instagram

Instagram er i større grad en visuell plattform, og en unik kanal for bedrifter når det kommer til å vise frem sine produkter og tjenester. Her er det bilder og videoer som er i sentrum, så invester tid i innholdsproduksjonen – for å lage relevant og estetisk innhold som matcher din merkevare og den røde tråden i deres digitale univers.

Benytt deg av Instagram Stories og Reels for å dele engasjerende innhold som kan vise en mer personlig side av virksomheten. Ved å bruke disse funksjonene kan du gi følgerne en eksklusiv “behind the scenes”-opplevelse, dele produktlanseringer, arrangementer eller gi et innblikk i jobbhverdagen på kontoret.

Samtidig er det viktig å huske at engasjement er nøkkelen til suksess på Instagram. Husk derfor å svare på kommentarer, del videre innhold fra kunder, og engasjer deg med dine følgere. Alt dette bidrar til å bygge en lojal og engasjert følgerskare. Ved å være aktiv og autentisk på plattformen, kan du skape en meningsfull tilstedeværelse som gir langsiktige resultater.



LinkedIn

LinkedIn skiller seg fra andre sosiale medieplattformer ved å fokusere på profesjonell nettverksbygging. Det gjør LinkedIn til en unik B2B-kanal, hvor du kan fokusere på faglig innhold med mer tyngde, kampanjer med fokus på employer branding, samt knytte forbindelser med potensielle kunder og samarbeidspartnere.

Nøkkelen til suksess er å ha en oppdatert bedriftsside som tydelig kommuniserer bedriftens verdier, tjenester og suksesshistorier. I tillegg bør du oppdatere siden jevnlig med ferskt innhold i form av nyheter, artikler eller videoer, slik at du holder følgerne engasjert og informert.

LinkedIn har også gode annonseringsmuligheter mot bedriftsmarkedet, og er den mest treffsikre kanalen hvis du retter deg mot B2B-segmentet. Det er mulig å nå ut til ganske spesifikke målgrupper, med segmentering på bransje, bedrift, ansiennitet, stillingstittel, funksjon etc. Ved å målrette markedsføringen mot de rette menneskene, er det enklere å øke bevisstheten rundt din virksomhet og merkevare, og generere flere relevante leads.



TikTok

Hvis du ønsker å treffe de yngre målgruppene, er TikTok en viktig kanal for deg. TikTok har hatt en eksplosiv vekst de siste årene, og er veldig blitt populær blant de unge. Kanalen er videobasert, har høyt engasjement, og gir dermed mulighet til å nå et ungt publikum, og vise frem bedriften din på en kreative måte.

For å lykkes på TikTok må du produsere korte, engasjerende og underholdende videoer som matcher din bedrifts merkevareprofil. Det kan være lurt å følge med på og utforske trender, både med musikkvalg og innhold. Dette kan hjelpe å øke synligheten og engasjementet på innholdet ditt. TikTok har også gode annonseringsmuligheter hos de yngre målgruppene, og kan være smart å kombinere med organisk tilstedeværelse, for å nå ut til en større andel av din målgruppe.



Pinterest

Pinterest er kanalen for å inspirere med kreative bilder, og mer visuelt og “artsy” innhold. Her kan du skape flotte pins som samsvarer med bedriftens merkevare, og hva som treffer deres målgruppe. Ifølge Ipsos SoMe-tracker Q4 2023 er det betydelig flere kvinner enn menn som bruker Pinterest, og den daglige bruken er høyest hos aldersgruppen 18-29 år.

Hvis målgruppen din passer inn i beskrivelsen til brukerne av Pinterest i Norge, har jeg noen tips til deg: Benytt deg av nøkkelord i beskrivelsene, og bruk relevante hashtags for å øke synligheten og engasjementet. Ved å re-pinne og dele innhold fra andre brukere, kan du utvide rekkevidden deres.

 

Snapchat

Med fokus på sanntidskommunikasjon, gir Snapchat bedrifter en plattform til å kommunisere med sitt publikum på en mer uformell og autentisk måte. For å lykkes på Snapchat, er det viktig at du som bedrift tilpasser deg plattformens uformelle og lekne tone. Fokuser på å skape engasjerende og interaktivt innhold som viser din merkevares personlighet og øyeblikk bak kulissene.

Snapchat er mest populært hos aldersgruppen 18-29 år, men har likevel god daglig dekning blant de voksne mellom 30 og 49 år (Ipsos). Med sin store brukerbase, er Snapchat derfor et kraftig verktøy for bedrifter som primært ønsker å nå et yngre publikum.

Engasjement er nøkkelen på Snapchat, og bedrifter bør være aktive i å svare på meldinger og kommentarer fra følgere. Ved å bygge en sterk og lojal følgerskare, kan du styrke bedriftens merkevare gjennom tilstedeværelse, og å skape tettere relasjoner med ditt publikum.


Trenger du hjelp til å utarbeide sosiale medier-strategi, eller har du behov for bistand til å håndtere daglig tilstedeværelse på dine sosiale medier? Ikke nøl med å ta kontakt!


Forrige
Forrige

Planlegg en ålreit markedsplan for sommeren

Neste
Neste

Innholdsmarkedsføring: En effektiv strategi