Innholdsmarkedsføring: En effektiv strategi

Første kvartal er avsluttet, og året har startet nok en gang med en solid opptur for oss i Ålreite Folk. Vi har opplevd en jevn vekst på ca. 22% sammenlignet med samme periode i fjor. Både antall ålreite kunder, og ålreite ansatte har økt. Hei Mathilde! Nå består gjengen vår av hele syv dyktige og ålreite personer.

 

På den andre siden er det dessverre fortsatt mye nedgang i markedet for tiden, spesielt innen retail og byggebransjen. Vi ser stadig flere bedrifter gå konkurs. På vår side opererer vi i en unik posisjon, da vi har startet selskapet midt i pandemien, etterfulgt av strømkrise, konflikter og økende renter. Vi har faktisk aldri operert i et stigende marked.

Benytt muligheten når andre bremser

Våre kunder er en solid gjeng som har opplevd motgang før, og som er både tilpasningsdyktige og villige til å ta sjanser der andre nøler. Selv om forbruket av luksusvarer naturlig nok har gått ned, opprettholder vi fortsatt et behov for varer og tjenester. I tillegg, når alle konkurrentene dine bremser aktiviteten, så åpner det opp muligheter for deg og din bedrift.

Effektiv markedsføring

Markedsføring kommer i mange former, og det er ikke alltid nødvendig å investere store summer for å oppnå effekt. Mange glemmer verdien av en god historie, og et område som er spesielt effektiv er innholdsmarkedsføring. Dette involverer å skape og dele verdifullt, relevant og engasjerende innhold, enten gjennom betalte eller organisk kanaler.

Innholdsmarkedsføring kan omfatte alt fra blogginnlegg og videoer til infografikk og ebøker. Det kan også inkludere artikler distribuert gjennom tradisjonelle publikasjoner, skrevet av deres egne journalister eller erfarne tekstforfattere (hint hint, Mathilde er utdannet journalist).

Innholdsmarkedsføring fokuserer ofte mer på fortellende innhold, mens tradisjonell reklame er mer salgsorientert. En god historie kan bidra til å skape bevissthet rundt selskapet ditt, og gjøre det til et førstevalg når folk trenger dine produkter eller tjenester.

Programmatisk / Native annonnsering

En kostnadseffektiv måte å distribuere innholdsmarkedsføring på er gjennom en programmatisk kjøpsplattform, også kjent som native annonsering. Dette innebærer å skrive artikler enten selv eller ved hjelp av tredjeparter, og publisere dem på egne nettsider.

Deretter kan man plassere disse artiklene hos ulike publisister, enten det er lokalaviser eller større medier, eller en kombinasjon av begge. Fordelen med å kjøre dette ut programmatisk, kontra kun hos en enkelt publisist, er at man får totalkontroll over kostnadene av distribusjonen, samt man kan A/B teste i mye høyere grad. I tillegg har kjøpsplattformene ofte tilgang til varierte datakilder som kan være nyttige.

  

Vi står klare til å introdusere deg for innholdsmarkedsføring, så ikke nøl med å ta kontakt for en ålreit prat.

Henning Feltstykket

Daglig leder, Partner & ålreit type

Forrige
Forrige

Hva er beste praksis på de ulike sosiale medier-kanalene?

Neste
Neste

Et ålreit dypdykk: Hvordan skriver du gode tekster til din nettside?