Planlegg en ålreit markedsplan for sommeren

Sommeren er en tid for sol, avslapning og ferie, men for de som jobber med markedsføring er det en gylden mulighet for å styrke sin tilstedeværelse på sosiale medier. Og det betyr ikke at du trenger å sitte på jobb hele juli, men med en god markedsplan og en nøye planlagt strategi kan du ligge på solsengen mens ditt digitale univers jobber av seg selv.

Og vi vet alle hvor fort sommeren kommer, så hvorfor ikke bare starte planleggingen allerede nå?

Legg en strategisk plan

Det er ingen tid å miste når man skal planlegge en vellykket sommerkampanje, eller organisk innhold for sommeren. Å begynne allerede nå vil gi deg en betydelig fordel når sommeren ankommer. Da har du tid til å utvikle en strategi som er nøye tilpasset dine mål og behov, og du unngår stressende situasjoner med å skulle finne innhold, sette opp kampanjer og lage poster i siste liten.

Tegn deg opp en posteplan, både for betalt og organisk innhold. Få oversikt over hva slags innhold du trenger, om det er nye bilder, nye artikler eller filmer. Med en slik markedsplan har du full kontroll på når ting skal publiseres, og du sørger for at du har dekt alle “hullene” hele sommeren.

Vær aktiv selv om du har ferie

Selv om sommeren er tid for ferie, betyr ikke det at markedsføringen din må stoppe. Med god planlegging kan du opprettholde en aktiv tilstedeværelse, mens du tar deg en velfortjent pause og logger av. Ta i bruk automatiseringer og planleggingsverktøy for å sikre at alt av kampanjer, poster og annet innhold blir publisert når du er på ferie.

Selv om alle poster er planlagt og lever sitt eget liv, er det viktig at man fortsatt svarer på kommentarer, meldinger og henvendelser fra kunder. Så sørg for at du enten har en stedfortreder til å ta seg av denne jobben. Eller sørg for at du setter av litt tid til dette mellom bading og soling. Her kan det vært smart å sørge for at du har alle appene du trenger, så du rett og slett kan gjøre det fra mobilen på solsenga. Ved å være aktiv og tilgjengelig, kan du bygge tillit og lojalitet blant ditt publikum, og opprettholde momentumet for din markedsføringsstrategi selv i sommermånedene.

Fang oppmerksomheten til “ferie-scrollerne”

Sommeren er alt annet enn dødtid, men en tid mange har ekstra tid til å “scrolle” mens de slapper av på stranda eller nyter en iskaffe i solsteika. Dette er en fantastisk mulighet for bedrifter å fange oppmerksomheten til potensielle kunder gjennom effektiv digital markedsføring. Ved å planlegge og forberede innhold som er spesielt designet for sommerstemningen, kan du skape engasjement og interesse blant potensielle kunder.

Lett oppussing av gammelt innhold

Når du legger planen for sommerinnholdet ditt, ta en titt i arkivet og se om du kan finne relevante artikler og innhold. Eldre artikler kan, med en liten oppussing, få et nytt liv og passe perfekt inn i markedsplanen din. Gjenbruk av eksisterende innhold kan spare deg masse tid og ressurser, samtidig som det sikrer at du holder deg relevant og holder interessen til ditt publikum.


Trenger du hjelp til å utarbeide sosiale medier-strategi, eller har du behov for bistand til å håndtere daglig tilstedeværelse på dine sosiale medier? Ikke nøl med å ta kontakt!


Neste
Neste

Hva er beste praksis på de ulike sosiale medier-kanalene?