Å L R E I T S N I K S K R Y T

Kapitalforvaltning med Sissener

Sisseners behov

Sissener trengte et grundig, brukervennlig og elegant rammeverk som de enkelt kunne implementere i deres nåværende strategi.

Deres ønske var at de på sikt skulle produsere og håndtere både det betalte og det organiske uttaket i digitale kanaler. Derfor var det viktig at rammeverket skulle være enkelt å forstå for alle internt i Sissener, men også at den daglige driften og oppfølgingen ikke ble for tidkrevende.

Vi tok umiddelbart på oss tankehattene: Hvordan kan vi best mulig utforme et malverk, som både er detaljert og teknisk, kombinert med et kræsjkurs i sosiale medier for nybegynnere?

Oppstartsfasen

Første steg var å gå gjennom alt av månedsrapporter, presentasjoner, podcaster, artikler og intervjuer som Sissener har publisert og medvirket i. Vi er poteter og kan mye – men kapitalforvaltning kunne vi ikke kalle oss eksperter på. Enda.

Vi skjønte fort at denne bransjen var annerledes enn det vi er vant til. Vår lekne tilnærming passet ikke inn, og vi måtte omjustere oss fort. I tillegg var det en del regler rundt språkbruk og rollen som kapitalforvalter vi måtte sette oss inn i. Her var det bare å brette opp ermene!

Etter en lærerik research periode (vi er nå et steg nærmere ekspert-status), var det på tide å starte på det vi faktisk er eksperter på – digital markedsstrategi.

Vår ålreite oppgave

Vår ålreite oppgave •

Organisk strategi

Lage en detaljert organisk strategi forankret i Sisseners verdier  – begrunnet og forklart på en lett, forståelig måte.

Betalt strategi

Lage en detaljert betalt strategi for sosiale medier, som er enkel nok til å forstå, slik at den kan gjenbrukes fra måned til måned

Visuelt rammeverk

Utforme et visuelt rammeverk med designguide og maler til innholdsproduksjon, slik at Sissener kan overta dette selv

Teknisk kræsjkurs

Utarbeide et minikurs i teknisk oppsett av betalte kampanjer, slik at Sissener får opplæring til å kunne håndtere dette selv.

Så, hva gjorde vi?

Vi begynte med å ta en grundig titt på målgruppene vi skulle nå. Hvem er de? Hva liker de? Og hvor finner vi de? Med disse profilene i bakhodet utviklet vi et organisk univers som er profesjonelt, med en følelse av både eksklusivitet og menneskelighet. Språkbruken er inviterende og vennlig, men preget av at Sissener er en seriøs aktør med tung, faglig kunnskap. Det visuelle kjennetegnes også av Sissener sitt nordiske fokus.

Det organiske utgangspunktet tok vi med inn i den betalte strategien. Den ble tredelt med fokus på å bygge merkevaren, bygge tillitt med Sissener sine unike investeringsfilosofier og få folk til å melde seg på nyhetsbrevet. Vi utviklet en kanaltilpasset strategi til hver av plattformene vi hadde i oppgave å vektlegge – Facebook og LinkedIn.

Designmalverket har vi utviklet med enkelhet i tankene, slik at de samme malene kan brukes på tvers av kanalene og i alle formater – uten at tekststørrelse, logoplassering, farger og fonter må endres hver gang et innlegg eller en annonse skal lages. Slik sikrer vi at den røde tråden gjennomsyres i all digital tilstedeværelse, uansett hvem som lager innholdet.

Hva ble resultatet?

  • En strategi for organiske poster på Facebook og LinkedIn, med etablerte innholdskategorier, og flere eksempler på innlegg og tekst

  • En strategi for betalte kampanjer på Facebook og LinkedIn, med en detaljert kampanjeplan, samt begrunnelse for våre anbefalinger

  • Et innholdsrikt og metodisk rammeverk for design og visuelt uttrykk, som er enkelt å bruke

  • Et oversiktlig minikurs med huskelister, guider, og våre tips til teknisk oppsett av kampanjer

  • Videre oppfølging og opplæring ved behov i etterkant av overleveringen

Takk til Jenny, Pia og resten av gjengen i Sissener for et veldig spennende og lærerikt samarbeid. Vi har nesten blitt eksperter på kapitalforvaltning, og kan krysse av nok en ålreit bransje på den profesjonelle bucket lista.

Trenger du også en verktøykasse, så du kan lykkes på sosiale medier på egenhånd?

Forrige
Forrige

Moply