Å L R E I T S N I K S K R Y T

Sommerkampanje med Flybussen

Hovedrådgiver
Hella

Strategisk rådgiver
Henning, Elise og Mathilde

Et ålreit samarbeid over flere år

Vi har jobbet med Flybussen i tre år nå, og drifter deres programmatiske løp. Månedlig legger vi en solid strategi, produserer bannere, setter opp kampanjen og optimaliserer.

Monica i Flybussen tok kontakt med oss i slutten av april, i forbindelse med sparringshjelp til årets sommerkampanje. Målet med kampanjen var å:

01. Øke billettsalg og markedsandel
02. Øke synlighet og kjennskap til Flybussen – spesielt med tanke på hvor de stopper

De ønsket å holde tonen i kampanjen folkelig og informativt, men gjerne med en humoristisk vri og et glimt i øyet. I tillegg til dette ønsket de å produsere nytt innhold, for å være så relevant som mulig inn i sommersesongen.

Målgrupper

Sommeren er høysesong for reising, og er naturligvis en viktig periode for Flybussen. Vi ønsket å skape større kjennskap til stoppestedene, og vise tydelig frem hvor du kan hoppe på bussen på vei til ferie.

Målgruppen var allerede hentet ut fra Insight One i form av Mosaic-profiler:

01. Urbane innovatører
02. Forstadsliv
03. Godt norsk

Felles for målgruppene er at de har medianinntekt, er yngre mennesker opptil 45 år og bor på Østkanten i Oslo.

Kanaler

Vi ønsket å ta ut kampanjen i sosiale medier – både organisk og betalt, og i tillegg programmatisk slik som vi pleier. Vi ville også teste utendørs annonsering, for å være synlige på skjermer i områdene rundt stoppestedene deres.

Konseptutvikling

Vi ønsket å snakke mer til de forskjellige områdene som Flybussen stopper på, og sørge for en tydelig historiefortelling i innholdet. Vi ville ha bilder som passer godt inn i sommersesongen, og som matcher de forskjellige målgruppene våre.

Vi stilte selvfølgelig med egne folk for å være så kostnadsvennlige som mulig. Mathilde som “reiser alene”, Elise med familie som “småbarnsfamilien” og fotograf Jan fra Flybussen. I tillegg til dette søkte vi etter statister for å få med en familie som passer godt inn i reisekonseptet, for å gjøre det hele komplett.

Vi satte av en dag til produksjon av nye bilder fra de forskjellige stoppestedene. Vi ble også med på produksjonsdagen for å få riktig bildemateriale.

“Vi setter stor pris på samarbeidet med Ålreite Folk, som kjenner våre mål og merkevare godt. Det gjør prosessene effektive og de kreative løsningene treffsikre. Sommerkampanjen ble en suksess og vi er fornøyde med resultatene vi fikk til sammen. Ålreite Folk lever opp til navnet – de er positive, dyktige, løsningsorienterte og genuint ålreite å jobbe med.”


— Monica Strøm, markedssjef i Flybussen

Ålreite resultater fra samarbeidet

Bedre resultatmåling

Oppsett av sporing fra Meta til nettside og bookingssystemer gjør at vi faktisk kan måle hvilken verdi Flybussen får fra kampanjene. Det gjør det mulig å måle hvorvidt vi når målene vi har satt, og er viktig for planlegging av strategi.

Innsikt og erfaring

Ingenting skjer over natta, og det tar alltid litt tid å finne ut av hva som funker. Over tid har vi fått masse verdifull innsikt og erfaring som vi tar med oss inn i den månedlige driften.

En ålreit sparringspartner

Det beste med å jobbe i tospann med kundene våre, er at vi lærer så mye av hverandre. Magien skjer ofte når man tar seg tid til å sette seg ned sammen, og begge kan dra nytte av hverandres kunnskap.

Tusen takk til Monica og resten av gjengen i Flybussen. Vi elsker å jobbe med dere!

Trenger du hjelp med strategi og håndtering av betalte kampanjer på sosiale medier?

Forrige
Forrige

Hubzero