La oss snakke om programmatisk annonsering
De siste årene har vi snakket mye om sosiale medier, naturlig nok. For oss som jobber i et lite markedsføringsbyrå handler mye om hvordan bedrifter kan skinne på SoMe.
Men hva om du har mer på hjertet eller har store ambisjoner om å være synlig på for eksempel VG?
Hva betyr programmatisk annonsering?
Er du en lokal hagebutikk, tenker du kanskje at forsiden av VG er uoppnåelig. Men sannheten er at de aller fleste norske nettaviser, inkludert VG, Dagbladet, Østlandsposten og Budstikka, og mange flere, selger annonseplassene sine programmatisk.
Hva betyr egentlig det?
Programmatisk annonsering er en automatisert måte å kjøpe digitale annonseplasser på. I stedet for å ringe en annonseavdeling, logger vi oss inn i en annonseplattform, setter målgrupper, geografi og budsjett – og byr på de plassene vi ønsker. Vinner vi budet, dukker annonsen opp, for eksempel på forsiden av VG.no.
Det fine er at vi kan kjøpe annonser på tvers av flere medier, som nettopp VG, Dagbladet, Aftenposten og Budstikk, eller kun gå lokalt. Samtidig har vi full kontroll på budsjett, formater og plasseringer.
Hva kan du kjøpe programmatisk?
Klassiske bannerannonser
Videoannonser
Innholdsartikler (eller native som vi sier på stammespråket)
Spesielt innholdsartikler er spennende. Da kan du fortelle historien om bedriften din, vise frem et prosjekt eller lansere et nytt produkt – samtidig som du trekker trafikk inn på egne nettsider. Når man først har leseren på egen hjemmeside så dukker det masse spennende muligheter opp. Der kan man enkelt se hvordan leseren beveger seg, hva de klikker på, og hvor de eventuelt faller av. Denne innsikten kan virkelig være gull verdt.
En ting er viktig å vite: du trenger tilgang til en kjøpsplattform. Og du som annonsør bør alltid eie avtalen med plattformen selv.
Vil du vite hvorfor? Send Henning en e-post og hør han få fullstendig overtenning.