Hvorfor vi har troa på organisk innhold i 2024

Alle bedrifter i alle størrelser har en viktig oppgave - nettopp å kommunisere bedriften på en ålreit måte. Det mest åpenbare er å fokusere på sin betalte kommunikasjon. Men vel så viktig er den organiske kommunikasjonen. Bli med i dette dypdykket av viktigheten av organisk innhold.

Hæ – hva er organisk innhold?

Ofte når vi snakker om kommunikasjon, dreier det seg om betalte kampanjer eller sponsede innlegg. Både digitale annonser på Facebook eller i nettaviser som VG, men også fysiske annonser som plakater på busstoppet. Slik kommunikasjon er viktig for bedrifters synlighet. Ofte så viktig at den organiske kommunikasjon blir glemt.

Gratis innhold i våre fortjente kanaler

Men hva er egentlig «organisk» innhold? Organisk kommunikasjon er innhold vi publiserer i egne og fortjente kanaler som vi ikke bruker penger på å pushe ut til målgruppen. Vi kaller fortjente medier de kanalene hvor man har opparbeidet seg et kjernepublikum i – enten det er følgere eller e-postdatabaser.

Instagram-innlegg = organisk innhold.

Nyhetsbrev = organisk innhold.

Blogginnlegg = organisk innhold.

YouTube-video = organisk innhold.

Jakten på den røde tråden blir fort et rødt flagg

Dessverre blir denne viktige brikken i en kommunikasjonsmiks ofte glemt. Hvor mange ganger har du vært på en nettside med bloggseksjon, men siste innlegg ble postet i april 2019? Eller at du ender opp på en Instagram-profil som ikke har blitt oppdatert med innhold som matcher overens deres betalte annonser?

For mange, og særlig oss, er dette et rødt flagg i kommmunikasjonsbransjen. Det indikerer at bedriften ikke klarer å opprettholde informasjonsnivået likt i alle flater, og den røde tråden (<3) som forsterker og bygger opp en merkevare, vil heller få motsatt effekt.

Smart bruk av organisk innhold

Det er én ting å holde det organiske universet i livet, men en annen ting å bruke kommunikasjonen effektivt og smart. Forstår man nøkkelen til dette universet, finnes det fantastiske muligheter for å rendyrke kommunikasjonen din mot folk som faktisk ønsker å høre fra deg.

Med andre ord er organisk kommunikasjon en unik mulighet til å bygge relasjoner med dine følgere og publikum, og ikke minst øke din digitale tilstedeværelse – uten å betale en krone. Vis frem bedriftens personlighet og bidra til en mer autentisk opplevelse for publikummet ditt. Det kan både øke tilliten og lojaliteten mellom deg og følgerne.

Ved å bygge opp en slik 1:1 kommunikasjonskanal med din nærmeste følgergjeng, åpner du opp dialogen med kundene dine til et helt nytt nivå.

Superkort fortalt:
organisk innhold bygger kjennskap, og kjennskap gir salg.

Men hvilke kanaler skal du fokusere på?

Nå som vi har introdusert hvorfor bedriften din må ha en tydeligere organisk kommunikasjon er det på tide å kaste seg ut i det organiske, digitale landskapet. Men i stedet for å lage profiler på kryss og tvers, som Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, Pinterest og LinkedIn, er det viktig å ha en grunn til å være der. Still deg selv to spørsmål:

«Kan jeg finne min typiske kjernekunde i denne kanalen?». 

Er svaret ja, er det et godt utgangspunkt for å inkludere denne kanalen i markedsmiksen til bedriften din. Er svaret nei, styr elegant unna fristelsen.

«Har jeg kapasitet og kunnskap til å holde denne kanalen i live?»

Er svaret ja her også, kan du med glede lage en god strategi for hvordan kanalen kan brukes til å nå bedriftens mål – og ikke minst bygge en solid tilstedeværelse i kanalen.

Er svaret nei, så er det kanskje et tegn på å hente inn spesialkompetanse i form av SoMe-rådgivning for å hjelpe deg på veien.

Har du lyst til å ta om prat for å vite enda mer om dette
eller noe helt annet innenfor sosiale medier-universet?

Ta kontakt for en ålreit prat: henning@alreitefolk.no

Henning Feltstykket

Daglig leder, Partner & ålreit type

Forrige
Forrige

Hvem er Mathilde, sånn egentlig?

Neste
Neste

Nytt år, blanke ark (og tomme mål)