Hvordan skape interessant, fengende & troverdig innhold - effektivt?

 

Kort forklart

Utvid ditt innholdsunivers med definerte kategorier. Lag en plan. Følg planen. Spør gjengen din. Lær av innsikten din. Lag innhold i bolker. Utnytt dine flyt-soner.

Dette er dessverre ikke bare-bare. Men det vi kan love, er at du etterhvert vil nå punktet hvor innholdsproduksjon i ditt eget innholdsunivers blir plankekjøring. Men veien dit krever litt.

Langt forklart

For å komme til bunns i hvordan skape interessant, fengende og troverdig innhold, på en effektiv måte – må vi starte helt fra scratch.

Spoiler alert! – Det handler om r-u-t-i-n-e. Men hæ? Rutiner på å være kreativ? Er ikke det litt mot sin hensikt? På ingen mulig måte.

Interessant = Innhold gjengen ikke går lei av

For å skape interessant innhold for gjengen din, er du avhengig av å skape variert innhold. Uavhengig hvilken nisje du holder til i, så er det menneskelig å gå lei av å se det samme om og om igjen.

Det handler ikke om å finne opp hjulet på nytt, men det gjelder å være nyskapende innenfor et variert, men tydelig rammeverk.

Vårt tips her er å etablere et knippe innholdskategorier som alt ditt innhold skal falle innenfor.  Alle bedrifter, tjenester og butikker har hvertfall noe å snakke om innenfor disse kategoriene her:

  • Pris og produkt: Gjør stas på deres stjerneprodukter
    Tips! In action-innhold og produkt-tagg mot Facebook og Instagram Shopping

  • Inspirasjon: Inspirer og motiver både innenfor ditt felt, men tenk gjerne utover dette også.
    Tips! Spillelister, moodbards, feelgood-innhold, inspirerende profiler

  • Kunnskap: Ei rollen som ekspert innenfor ditt felt.
    Tips! Del hemmeligheter, ekspertråd, smarte tips og triks.

  • Historiefortelling: Rendyrk historien og menneskene bak
    Tips! Brukt aktivt fornavnene, og gjerne ansiktene, og lag profiler rundt menneskene med «deres favoritter». 

  • Underholdning: Ta med gjengen bak fasaden, og gjerne med på dagen/uken deres
    Tips! Lettbeint behind the scenes, og la personligheten deres skinne

Fengende = Innhold gjengen din liker å se

Å skape fengende innhold handler om å skape innhold som treffer riktig i gjengen din. En generell  fellesnevner for innhold som blir satt pris på, er at det skal være verdifullt, underholdene, opplysende eller problemløsende.

Våre tips her er likevel å skreddersy innholdet ditt til hva gjengen din responderer godt på. Her finnes det to måter å gjøre det.

  • Action speaks lounder than words: Sjekk innsikten din den siste måneden, halvåret eller året. Hvordan type poster har fått flest likes, lagringer, rekkevidde og visninger av profilbesøk?

  • Åpne opp dialog-slusene: Spør de hva de vil se mer eller mindre av? Om de liker at du poster de og de type postene? Og om de har noen flere innspill? Vil de se mer videoinnhold? Reels?

Troverdig = Innhold som oppleves autentisk

En klok dame sa en gang til meg at «smil leses» (Hei Wenche!). Og forhåpentligvis har du verdens største glis når du lager innhold til din egen merkevare som du virkelig brenner for. For da vil ditt engasjement skinne gjennom.

Men likevel er det små og store grep du kan gjøre for å fremstå som åpen, ærlig og ekte. For det viktigste er at din merkevare oppleves som helhetlig – alltid – hele tiden.

Her er våre tips for dette:

  • Elsk det du gjør!

  • Vær tro til dine farger, fonter og grafikk.

  • Bruk samme fonter og profilfarger på Story

  • Finn dine favoritt-emojies, og lag en palett av disse

  • Skriver du på dialekt? Supert! Men da må du ikke plutselig glemme det på en post.

  • Vis ansikt. Dukk opp på Story i ny og ne.

  • Bruk anmeldelser og andres ord om deg for å virkelig bygge troverdighet. Snikskryt er bra!

Effektivt = Innhold som ikke krever hele dagen å lage, hver gang

Å komme inn i den kreative arbeidsprosessen for å produsere innhold innenfor dine innholdskategorier, basert på hva gjengen din trigges av, på en ekte måte – høres ikke akkurat ut som en effektiv prosess. Men det kan den være. For det krever som alt annet – en plan. 

Våre tips her dreier seg først og fremst om rutine.

  • Masseproduksjon: Lag innhold i bolker, og bruk flyt-sonen din for det den er verdt. Å sette seg inn i rett modus hver gang noe skal produseres, er alt annet enn tidseffektivt.

  • Planlegg opptil 4 uker om gangen: Sett av en halv eller hel dag for produksjon og sett på din favoritt spilleliste. Lag innhold for 1, 2 eller maks 4 uker av gangen.

  • Alt i ett: Både tekst, grafikk og bilder bør produseres samtidig, for å holde deg i modusen.

  • Stol på innholdskategoriene: Bruk innholdskategoriene dine til inspirasjon. Eksempel for en måned: 4x pris og produkt, 2x inspirasjon, 3x kunnskap 1xhistoriefortelling og 1xunderholdning = 8 poster = 2 poster i uka.

  • Mestringfølelse foran skyhøye mål og krav: Gjør deg selv en vennlig tjeneste – Start med overkommelige postemål. Ikke tenk at du plutselig skal poste 5 ganger i uka, hvis du vanligvis ligger på 5 i halvåret. Start i det små, og voks i takt med mestringsfølelsen din!

For å oppsummere…

Slik lager du i Dette er oppskriften på å skape interessant, fengende og troverdig innhold – effektivt:

  • Interessant = Utvid innholdsuniverset ditt og sett det i et system

  • Fengende = Utforsk hva følgerne dine liker, og hva innsikten din avslører

  • Troverdig = Utstrål din stolthet og eierskap, og vær ha et helhetlig uttrykk

  • Effektivt= Utnytt flyt-sonen din når du produserer innhold

 

 

 

Forrige
Forrige

Et ålreit sommerhack

Neste
Neste

Ålreit nyhetsbrev på 1-2-3