Ålreit nyhetsbrev på 1-2-3

Hvis du ikke har fått det med deg, har vi veldig troa på organisk innhold dette året (ref. forrige nyhetsbrev). Vi elsker våre sosiale kanaler og denne gangen fronter vi en plattform som ofte blir undervurdert, men som er en naturlig del av bedrifters organiske univers – nemlig e-postmarkedsføring.

Hva er e-postmarkedsføring, spør du?

Da svarer jeg, at man rett og slett sender e-poster til de som har bedt om det. Neida, men joda. De fleste nettsider har en “meld deg på vårt nyhetsbrev”-seksjon, som oppfordrer besøkende til å legge igjen sin e-post for få eksklusivt innhold eller tilbud i sin innboks. Her er det viktig å holde tungen rett i munnen slik at man ikke bryter markedsføringlsoven eller utfordrer retningslinjene for GDPR. Man ha aktivt samtykke fra motparten for å sende e-poster til sluttbrukeren. Imidlertid kan du fint sende e-poster til firma-adresser, typ hei@firma.no.

En effektiv og målrettet kanal

Nyhetsbrev som kommunikasjonskanal er fantastisk og effektivt – når det blir gjort riktig. Det er en unik kanal fordi bedriftene får muligheten til å vise seg frem på en annen måte, rett i innboksen til et publikum som har vist sin interesse. De kan dele informasjon om alt fra eksklusive tilbud til produktlanseringer eller bare en update på hvordan det går om dagen. Er du for eksempel en skoforhandler er informasjon som nyheter, tilbud og rabattkoder verdifulle prioriteringer, eller om du tilbyr tjenester kan det være lurere å vise faglig ekspertise og trender. Alt handler i bunn og grunn om å vise frem hva du tilbyr, uavhengig om det er produkt- eller tjenestespesifikt.

Gjennom e-postmarkedsføring kan man bygge kjennskap og lojalitet i tillegg til å målrette innhold mot spesifikke og segmenterte målgrupper. Det finnes flere forskjellige e-post kanaler som for eksempel MailMojo, Flodesk og Mailchimp som gir god statistikk fra sendte nyhetsbrev. Den kan fortelle om åpnings- og klikkrate samt hvilke lenker mottakerne klikket på, for å nevne noe. Dette er verdifull informasjon som kan gi indikasjon på hvilket innhold som treffer gruppen, og hva som fenger publikummet ditt.

Hvordan samle inn e-poster på sosiale medier?

Som de sosiale mediene hodene som vi er, så skal vi selvfølgelig blande sosiale medier inn i e-postmarkedsføringsstrategien. En av metodene vi liker å bruke for å samle opp en solid e-post database er å annonsere med “kundeemner” som målsetting. Det gir oss muligheten til å fange opp brukere på sosiale medier, som 80% av alle nordmenn bruker daglig, tenk det. Et eksempel på en slik annonse kan være at man hinter om eksklusiv informasjon, gir en rabattkode ved innmelding eller signaliserer noe som kan gi verdi til publikum. Du har kanskje sett “få 20% rabatt på din første ordre” eller “gratis treningsprogram” i en slik sammenheng. Og da er vi i gang.

Nøkkelen her er at man må gi noe av verdi til publikummet, men også levere det. Dersom mottakeren ikke føler innholdet samstemmer med det de ble lovet, er det en risiko for at avmelder seg. Det kan likevel gi noe positivt tilbake da de feste e-postleverandørene gir avmelderen muligheten til å fortelle hvorfor, og det er da viktig å utnytte dette og inkorporere det i videre strategi.

En ålreit innholdsstrategi

Som vi nevnte tidligere, så skal man i bunn og grunn vise frem det man tilbyr. Likevel bør man være klar over de ulike måtene man kan kommunisere nettopp dette. Vi bruker oss som eksempel, og våre nyhetsbrev er selve huben for vårt innhold utad i våre sosiale kanaler. Det er det som pusher oss til å produsere og lage innhold månedlig når det er så enkelt å bli oppslukt i våre fantastiske kunder. Første fredagen, hver måned ca. kl 14.00 sender vi ut månedens nyhetsbrev til vårt publikum. Dette er mennesker som har vist interesse i oss og det vi vil fortelle.

Men, vi har jo selfølgelig en liten oppskrift. Hvert nyhetsbrev inneholder som regel disse kategoriene

  • Noe personlig som månedens sang og øyeblikk

  • Et hack for sosiale medier

  • Strategi snacks

For, som vi har vært inne på tidligere vil innholdskategorier skape variasjon og dybde i hva det er bedriften din tilbyr. Våre lesere får variert innhold som fokuserer på faglig dybde gjennom strategi snacks, men også innblikk i vår hverdag når vi inkluderer månedens øyeblikk. Hvis vi skal skryte litt da, så hadde vi en åpningsfrekvens på 70,1% og klikkfrekvens på 7,7% i forrige nyhetsbrev, som gir oss en indikasjon på at vår ålreite heiagjeng setter pris på innholdet vi pusher ut. Det kan også være verdt å nevne at det indirekte har blitt en god salgskanal for oss, som jeg synes er veldig kult.

Henning Feltstykket

Daglig leder, Partner & ålreit type

Forrige
Forrige

Hvordan skape interessant, fengende & troverdig innhold - effektivt?

Neste
Neste

Fem grunner til at organisk innhold er gull