Et ålreit dypdykk inn i e-postmarkedsføring

Visste du at e-postmarkedsføring er den rimeligste formen for markedsføring, og er den kanalen som folk flest ønsker å motta tilbud gjennom? Ja – det gir jo faktisk mening ettersom det er noe du aktivt godkjenner for å få tilsendt. Likevel blir e-postmarkedsføring ofte oversett. Markedsføringen sikrer ikke bare at budskapet når direkte inn i innboksen til potensielle kunder, men det styrker også relasjonen til eksisterende og nye kunder.

Hvordan? Hvorfor? Hæ? Les videre, så tar vi deg gjennom e-postmarkedsføring 101 – slik at du også kan bygge deg en engasjert, digital og ålreit gjeng.

 

Back to basics

Hva er e-postmarkedsføring? Sånn, egentlig?

E-postmarkedsføring handler om at du kommuniserer direkte med kunder via e-post. Selv om mange forteller at de hater å motta nyhetsbrev, er det faktisk en av de mest effektive kanalene. Du kan planlegge og sende ut nyhetsbrev fra gang til gang, men også sette opp automatiserte utsendelser. Fordelen med automasjoner er at du sparer tid, og kan sende ut e-posten til kunden til rett tid, og dermed skape en bedre kundeopplevelse.

Hva du bør fokusere på, avhenger jo så klart av hva slags bedrift du har og må tilpasses deretter. Dersom din bedrift ønsker å bruke e-postmarkedsføring til å bygge merkevare og lojalitet til kunden, kan disse automasjonene være viktig å ha:

  • En velkomstautomasjon – hvor abonnenten får en velkomstmail med informasjon om bedriften, en fordel som resultat av å ha meldt seg på eller hva som kan forventes å få av innhold i nyhetsbrevene.

  • Forlatt handlekurv – som kort fortalt er en mail som automatisk følger opp kunder som har lagt varer i handlekurven, uten å faktisk gjennomføre kjøpet. En stor andel av handlekurver blir forlatt før kjøpet gjennomføres, og ved å bruke denne funksjonen kan du hente inn mange av de tapte salgene.

  • Vinn kunden tilbake – en automasjon som kan benyttes dersom du har kjøpshistorikk på kunden. Å sende ut en mail med “vi savner deg”-budskap og en fordel ved å handle igjen, kan trigge kunder som ikke har gjennomført kjøp på en stund.

  • Kundens bursdag – hvis du har data på når kundene dine har bursdag, så kan det være smart å sende ut en gratulasjon. Denne e-posten bør inneholde en form for verdi, for eksempel en rabattkode i bursdagsgave. Det er mange som elsker å få litt ekstra oppmerksomhet på dagen sin, og dette er en effektiv måte som kan føre til salg.

  • Oppfølgning etter kjøp – for å bygge lojalitet til kunden, kan du skape en automasjon som følger opp etter kjøp. Dette kan for eksempel være å lære kundene om hvordan de skal ta vare på skalljakken sin for lengst mulig varighet etter kjøp. En vinn-vinn-situasjon som både bygger lojalitet og som er bra for miljøet vårt.

Målet er å engasjere mottakerne dine, opprettholde en relasjon med dem og til slutt oppmuntre til en handling. Lykkes du med dette, kan e-postmarkedsføring være svært effektivt fordi kostnaden er minimal.

 

Hvordan begynne med å samle inn e-poster?

Når du skal samle inn e-postadresser, er det viktig å fortelle hva de kan forvente som abonnent. I tillegg er du nødt til å ha ett aktivt samtykke for å kunne sende ut nyhetsbrev til mottakeren, og ikke minst passe på at det ikke strider i mot markedsføringsloven.

Når du først skal samle inn e-postadresser til gjengen din, bør du passe på å få så mye informasjon om abonnenten som mulig. Det er en soleklar fordel å ha data på kunden – for da kan du tilpasse innholdet direkte til abonnenten, og det kan bidra til å bygge lojalitet. Du kan ikke bruke e-postadressene til andre formål enn det de har godkjent, så formuleringen ved innhenting må være tydelig.  

 

Du kan samle inn e-postadresser på din egen nettside, med en pop-up som dukker opp i det kunden går inn på siden eller i en “meld deg på nyhetsbrevet”-boks. Det kan også være smart å innhente potensielle abonnenter via din bedrifts sosiale medier. Det er en fordel å lokke med noe som gir verdi, for eksempel en rabattkode, invitasjoner til lanseringer som er eksklusive for abonnenter, eller gratis prøveperiode. Dette er noe som selvfølgelig må velges og justeres etter målgruppen som du ønsker å treffe.

 

Hvordan lage en solid e-post-strategi

Hvis du skal begynne med e-postmarkedsføring, så er det viktig å tenke nøye gjennom hva du ønsker å oppnå slik at du virkelig får utnyttet kanalen. Som med all markedsføring, er det viktig å tenke ut en strategi for den nye kanalen:

1.    Hva er målet ditt?

2.    Hvilken målgruppe ønsker du å treffe?

3.    Hvor ofte, og når skal du sende ut nyhetsbrev?

4.    Hva slags innhold skal du gi abonnenten?

Relevant innhold tilpasset abonnenten = gull

For at abonnenten skal føle mest mulig verdi, så er det viktig å gi relevant og tilpasset innhold. Det positive med å segmentere målgrupper, er at færre melder seg av nyhetsbrevet fordi de føler at innholdet faktisk treffer. Relevant innhold kan også skapes ved å ordlegge deg på en spesifikk måte eller å være personlig ved å for eksempel bruke fornavnet til abonnenten. Du kan for eksempel segmentere på:

  • Demografi

  • Geografi

  • Interesser

  • Produkter eller tjenester

  • Basert på atferd, som for eksempel kjøpshistorikk eller browsing-historikk

 

Litt mer avansert

Hvordan optimaliserer du nyhetsbrev?

Så langt har vi snakket om hva e-postmarkedsføring er, hvordan du kan samle inn e-poster og hvordan du lager en strategi, men hva er egentlig viktig å tenke på ved utforming for å maksimere muligheten for konverteringer?

Når det gjelder design i nyhetsbrevet, så trenger det ikke å være så komplisert. Det aller viktigste er egentlig at du opprettholder en rød tråd i alle kanalene dine, og at det samsvarer med din designprofil. Slik at abonnenten faktisk skjønner hvem e-posten kommer fra. Korte og konsise nyhetsbrev fungerer best, og det er viktig at abonnenten får en følelse av verdi ved å lese det. For å få abonnenten til å aktivt gjøre noe, så er det viktig at nyhetsbrevene er klikkbare og at du har tydelige CTA som oppfordrer abonnenten til å konvertere.

En viktig del av å optimalisere et nyhetsbrev, er å teste brukervennligheten. Aller helst både på mobil og desktop, og gjerne i forskjellige mailsystemer som Gmail, Outlook, Hotmail eller lignende. Systemene tar seg ofte frihet (dessverre) til å endre på både farger, fonter og oppsett. Noe som vil si at et nyhetsbrev som ser strøkent ut på desktop, kan se ut som et ras på mobilen. Over 50% av all markedsføring på e-post åpnes på mobil. Og det er nettopp derfor det er viktig å optimalisere best mulig til alle enheter, slik at abonnenten ikke sletter e-posten før den blir lest.

 

For å oppnå så høy åpningsrate som mulig, er det avgjørende med et godt emnefelt. Det er ingen fasit på hva som fungerer best og som alt annet, så må det tilpasses din bedrift og dine abonnenter. Emnefeltet må vekke nysgjerrigheten til abonnenten, og gi lyst til å lese videre. Her er du rett og slett bare nødt til å teste hva som fungerer for din gjeng, men vi har selvfølgelig noen gode tips:

  • Vekk nysgjerrigheten til leseren

  • Vær kort og konsis

  • Få abonnenten til å føle at det er personlig

  • Formidle en følelse av at det haster

 

Så, hvordan vet du at innholdet har ønsket effekt?

For å måle effekten av innholdet du sender ut på nyhetsbrev, kan du blant annet se på:

Leveringsstatus – som sier noe om hvor stor andel av abonnentene som faktisk har mottatt nyhetsbrevet.

Åpningsrate – hvor stor andel av de som mottar e-posten, åpner den?

Klikkrate – viser hvor mange som har klikket på innholdet, og kan være relevant å måle på for å se på engasjementet til abonnentene.

Avmeldinger – mange avmeldinger kan indikere at du sender ut nyhetsbrev for ofte eller at det ikke er riktig innhold for målgruppen din.

 

Å måle effekten på innholdet du sender ut, sørger for at du kan skreddersy både strategi og innholdet i nyhetsbrevene til din målgruppe. Det er også viktig å sjekke resultatene opp mot målene dine – slik at du kan justere underveis, og for å optimalisere engasjement, klikk og kjøp.

 

Og vipps! Så har du blitt e-postmarkedsføringsekspert. Neida – men, du er på god vei. Som alt annet, krever også denne kanalen at du setter deg inn i det. Det tar tid, men det er virkelig verdt det. Det er jo en grunn til at e-postmarkedsføring er en stor del av strategien til mange store bedrifter – fordi det fungerer.

 

Har du spørsmål rundt e-postmarkedsføring eller sosiale medier? Start en ålreit prat med oss her!

Forrige
Forrige

Et ålreit dypdykk inn i fargepsykologi

Neste
Neste

Ålreite Folk fyller 3 år!