Et ålreit dypdykk inn i fargepsykologi

Visste du at du påvirkes både positivt og negativt av farger – selv uten at du vet det? Derav navnet fargePSYKOLOGI.

Men hvordan bruker man egentlig farger riktig?

Hvorfor er farger viktig for oss? 

Fargepsykologi spiller en viktig rolle for å finne ut hvorfor vi handler på bestemte måter. Enkelte farger og toner får bedre gjenkjenning og tiltrekker seg derfor mer oppmerksomhet. Noen farger konnoterer positive følelser, mens noen fremprovoserer negative følelser.  

Hvordan vi føler oss vil alltid påvirke hvordan vi handler, og derfor er fargelære en viktig faktor å ta hensyn til på visuelle plattformer. For eksempel er varme farger som rødt og gult, kjent for å  fremkalle ekstatiske følelser som lykke og munterhet.

Autentisk estestikk > stock-bilder

Vi mennesker liker det som er relaterbart og ekte, og vi reagerer positivt på det som virker autentisk og mindre glansfullt. Tradisjonelle studiobilder, også referert til som Shutterstock-bilder, er på vei ut og den autentiske estetikken er på vei inn. Å vise ansiktene bak bedriften kan være med på å styrke din merkevare.

Og sist, men ikke minst, er det viktig å ta hensyn til målgruppe og plattform.

Hva liker målgruppen din?

Hva slags bilder appellerer til dem? Hvilke farger og stiler foretrekker de? Hvis du har en klar forståelse av din målgruppe, kan du velge bilder som vil appellere til dem og øke sjansene for at de vil engasjere seg i annonsen din.  

Hvilke plattform skal benyttes?

Hvilken plattform vises annonsen på? Hver plattform har sin egen utforming, stil og tone. Derfor er det viktig å velge bilder som passer til plattformen du velger å annonsere på. For eksempel er Instagram kjent for sin visuelle estetikk, mens Linkedin er en mer profesjonell plattform ment for nettverksbygging og drive forretningsvirksomhet.  

Det er derfor viktig å tilpasse annonsebildet til plattformen og målgruppen, og ikke anta at en strategi som fungerer på Instagram vil fungere like bra på Linkedin – eller vice versa. Denne informasjonen forteller en god del om hvordan du skal bruke farger riktig for å treffe en gitt målgruppe, men hva med farger til en designprofil?


Hvordan fargelegge en designprofil?

For her er det også noen få huskeregler jeg ønsker å dele, så la oss starte med et eksempel:

Si du skal starte et nytt firma. Du står på helt bar bakke og har hverken navn, logo, bilder eller farger. Hvor starter man da?

Det viktigste å tenke på er: Hva ønsker du at ditt firma skal formidle? Er dere omsorgfulle, varme og inkluderende? Da passer kanskje oransjfargen godt! Men er det en stor advokatbedrift som skal redesigne profilen sin, så passer kanskje blå best.

Alle farger signaliserer forskjellige følelser og tanker. Her er en liten oversikt:


Hvit

• Begynne på nytt
• Fjerne hindringer
• Skape mental klarhet
• Rense tanker, følelser og skape nye handlinger

Svart

• Åpne opp for mystikk
• Forberedelse for møte med det ukjente
• Skape fredfull tomhet

Blå

• Stabilitet, ro og harmoni
• Bedre kommunikasjonsferdigheter
• Øke læringskapasiteten/evnen til å ta inn ny lærdom

Turkis

• Bedre kommunikasjonsferdigheter
• Beskyttelse
• Healing
• Økt selvtillit og styrke

Rød

• Økt entusiasme, energi og glede
• Handling og tillit for å følge drømmene dine
• Beskyttelse mot frykt og angst

Rosa

• Kjærlighetsmagi
• Roe ned følelsene
• Avslapning
• Mer kjærlighet inn i livet

Orange

• Få fart på energien din og på livet ditt
• Skape mer engasjement
• Mer kreativitet
• Lettelse fra å ta livet for alvorlig

Gul

• Klarhet for å ta beslutninger
• Frigjørelse fra utbrenthet og angst
• Skjerpe konsentrasjonen

Grønn

• Balanse i livet
• Føler behov for endring eller vekst
• Beskyttelse for frykt og angst
• Sunne relasjoner

Brun

• Forbindelse med jorden og det naturlige
• Økt stabilitet
• Ikke ønsker å skille deg ut

Lilla

• Øke spiritualiteten
• Manifisteringsarbeid
• Fred og balanse
• Fjerne hindringer
• Fjerne utbrenthet og hyperaktivitet

Indigo

• Fokus på personlig utvikling
• Utvikle intuisjonen
• Se ting i annet perspektiv
• Spirituell realisering

Grå

• Å distansere deg
• Nøytralitet og konservatisme

Gull

• Økt personlig makt og styrke
• Avslapning og fokus på livets gleder
• God helse
• Suksess

Har du spørsmål rundt grafisk design eller sosiale medier? Start en ålreit prat med oss her!

Forrige
Forrige

Et ålreit dypdykk inn i informasjonshierarki

Neste
Neste

Et ålreit dypdykk inn i e-postmarkedsføring