En ålreit sjekkliste for å lykkes med SEO

SEO, eller søkemotoroptimalisering, handler om kunsten å posisjonere en nettside høyt opp på søkemotorenes resultatlister (f.eks. Google). Poenget er at om du klarer å klatre deg til topps hos søkemotorene, vil du belønnes med den synligheten din bedrift fortjener.

Hvis du synes “søkemotoroptimalisering” høres gresk ut, kan jeg love deg at du ikke er den eneste. SEO er et omfattende fagfelt, og består av flere ulike deler som er avhengig av hverandre. Men det er ikke umulig å oppnå suksess, og ved å grundig gjennomgå de ulike punktene nedenfor, vil du legge grunnlaget for veien mot vellykket SEO-optimalisering.

Kvalitet fremfor kvantitet

Én av de faktorene som er viktigst i Googles algoritmer, er kvaliteten på innholdet. Det må være relevant og tilføre verdi for leserne. Unngå hurtigskrevede artikler som ikke gir leseren det de søker. Sats heller på gjennomtenkte og informasjonsrike artikler for å bygge et engasjerende nettsted.

 

Nøkkelord

Forstå hvilke nøkkelord som er essensielle for din bransje og temaet du dekker. Hvilke ord søker folk mest på innenfor det temaet artikkelen din omhandler? Integrer disse nøkkelordene i selve teksten, men også i meta-beskrivelser, tags, slug og URL. Grundig forskning på nøkkelord gir et solid grunnlag for innholdsoptimalisering.

 Ekstra info: Sørg for at overskriftene på nettsiden din er strukturert hierarkisk (H1, H2, H3, osv.) og bruk relevante nøkkelord. Dette hjelper søkemotorer med å forstå og indeksere innholdet ditt mer nøyaktig.

 

Lenker

Inkluder eksterne lenker fra pålitelige nettsider inn i teksten din. Kvalitet trumfer kvantitet, så velg nøye. Ikke glem at lenker til «gammelt», men relevant innhold fra egen nettside, kan være med å øke rangeringen i søkemotorer. Men igjen – ikke overdriv. Ha som huskeregel at du bør ha med én intern og én ekstern lenke i artikkelen.

 Ekstra info: Antall backlinks, altså lenker fra andre nettsteder til ditt eget, påvirker også søkemotorrangeringen. Har du kanskje en samarbeidspartner som kan linke til din nettside?

 

Bildebruk

Når du produserer nettsideinnhold, er det positivt å inkludere egne bilder i stedet for stockbilder. Her kommer også viktigheten av nøkkelord inn. Bruk viktig nøkkelord i bildenavn og i «Alt-tekst» for å gi en mer detaljert beskrivelse. I tillegg vil lesere som ikke har muligheten til å se bildet, for eksempel på grunn av nedsatt syn og derfor bruker en skjermleser, få opplest teksten fra «Alt-tekst». Dette gir dem mulighet til å forstå innholdet og konteksten av bildet.

Always up to date

Innholdet på nettsiden din må være oppdatert for å opprettholde relevans. Gå gjennom arkivet for å se om informasjon, nøkkelord eller bilder bør oppdateres.

 

Mobilvennlighet

En av faktorene som søkemotorer har prioritert mer og mer de siste årene er mobilvennlige nettsider. Sørg for at nettsiden din gir en god brukeropplevelse på flere digitale enheter. Dette kan bidra positivt på rangeringen din i søkeresultatene.

 

Brukervennlighet

Hvis en leser oppdager nettsiden din gjennom en søkemotor, og forblir på nettstedet i en lengre periode, kan dette bidra positivt. Derfor er det viktig å ha en brukervennlig og strukturert nettside, som sørger for at besøkende enkelt klarer å navigere seg rundt. Det er derfor også viktig at innholdet du deler er relevant og informasjonsrikt, slik at besøkende blir på siden lengre. For nettsteder med funksjonaliteter som en nettbutikk, er det essensielt at alle funksjoner, inkludert konverteringssider og skjemaer, fungerer sømløst. Dette sikrer en smidig brukeropplevelse og øker sjansene for konvertering.

 Ekstra info: Rask sidehastighet er ikke bare viktig for brukeropplevelsen, men også for søkemotorrangering. Sørg for å ha en god nettside som laster raskt.

 

Sosiale medier

Alt av deling fra nettsiden på sosiale medier kan øke nettstedets eksponering, og derfor skape potensielle backlinks. Lag en god rutine med deling av innhold på dine sosiale medier-kanaler. Les mer om organisk innhold her.

 

Google My Business

Om din bedrift har en fysisk lokasjon, er lokal SEO noe som bør prioriteres. Sørg derfor for å holde din bedriftsprofil på Google oppdatert med riktig adresse, kontaktinformasjon og URL til nettside.

 

En ålreit oppsummering

Jobben med SEO er er en kontinuerlig prosess. Men når du har knekt koden, vil dette gi deg et solid fundament for å optimalisere nettsiden din for søkemotorer, styrke nettstedets synlighet, og tiltrekke deg mer trafikk.

Har du fortsatt spørsmål rundt SEO eller nettsiden din? Start en ålreit prat med oss her!

Forrige
Forrige

Et ålreit dypdykk: Hvordan skriver du gode tekster til din nettside?

Neste
Neste

Hvem er Mathilde, sånn egentlig?