Black Friday 2025: Når tillit trumfer tilbud
I fjor skrev jeg en artikkel om Black Friday – og stilte spørsmålet: er det egentlig verdt det for bedriften din? Nå nærmer vi oss årets store handlefest igjen, og lite tyder på at trykket har avtatt. Tvert imot viser en fersk undersøkelse fra Prisjakt.no at 73 % av nordmenn mener det er stor risiko for å bli lurt under Black Week, og nesten 900 000 nordmenn tror de ble villedet i fjor.
Det sier sitt. For hvis kundene dine tror at tilbudet du gir dem er falskt, så hjelper det lite hvor gode prisene faktisk er. Da taper du noe langt mer verdifullt enn marginer: tillit.
Hva slags mental tilgjengelighet klarer en merkevare egentlig å ha i en periode der nesten alle skriker «TILBUD!» i alle kanaler? For de fleste blir effekten den samme hvert år – merkevaren forsvinner i et svart hull av prosenttegn.
Media melder jevnlig om butikker som setter opp prisene i ukene før Black Friday, for så å “kutte” dem igjen. Mange forbrukere har blitt skeptiske, og i et hav av kampanjer blir det vanskelig å skille mellom ekte verdi og illusjon.
I 2025 er tillit blitt en av de viktigste konkurransefaktorene. Kundene kjøper ikke bare produkter – de kjøper historier, verdier og troverdighet.
Merkevarer som våger å stå utenfor tilbudsjaget, og heller fokuserer på ærlighet, bærekraft og kvalitet, får ofte mer igjen på sikt.
Flere små og mellomstore bedrifter velger nå å bruke Black Friday som en anledning til å gjøre noe helt annet – for eksempel å:
donere en del av omsetningen til et godt formål
løfte frem lokale produsenter
eller ganske enkelt fortelle kundene hvorfor de ikke har salg.
Black Friday trenger ikke å handle om å gi mest mulig rabatt.
Hvis kundene stoler på at du tilbyr rett pris, året rundt, slipper du å “vinne” en salgskrig du egentlig ikke ønsker å være med i.
Og hvis du først kjører på med Black Friday tilbud, så gi kundene et skikkelig tilbud da!
Send Henning en e-post og hør han få fullstendig overtenning.